Sökning: "csr kris"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden csr kris.

  1. 1. Pengar eller produkter? - En experimentell replikationsstudie av företagsdonationer i tider av kris

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oskar Norrström; Philippa Rosenbacke; Smilla Mc Cormac; [2022]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Pengar eller produkter? - En experimentell replikationsstudie av företagsdonationer i tider av kris Seminariedatum: 2022-06-03 Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP Författare: Oskar Norrström, Philippa Rosenbacke, Smilla McCormac Handledare: Johan Gromark Nyckelord: Varumärkesäkthet, CSR, Krisrespons, Symbolisk Konsumtion, Sociala medier. Hypoteser: Vid akuta kriser (naturkatastrofer) kommer donationer av produkter att leda till högre varumärkesäkthet än att donera pengar. LÄS MER

  2. 2. Corporate Social Responsibility och dess påverkan på aktieprestationen under Covid-19 : En kvantitativ studie på 371 publika bolag inom transport- och logistiksektorn i G20-länder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Maryam Anton; Raana Rad; [2022]
    Nyckelord :CSR; ESG; Stock performance; Covid-19; G20; transportation- and logistics sector; CSR; ESG; aktieprestation; Covid-19; G20; transport- och logistiksektorn;

    Sammanfattning : Syfte: Det har riktats stor uppmärksamhet mot företagens sociala ansvar under senaste decennierna och CSR har därmed blivit en alltmer viktig fråga för företag och dess intressenter. Huruvida högre CSR bidrar till högre aktievärde har varit ett omstritt ämne inom tidigare studier. LÄS MER

  3. 3. FNs barnkonvention - en trojansk häst : En kvalitativ textanalys på hur FNs kriskommunikation speglar deras värderingar.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sofia Marcusson; Madeleine Pettersson-Lumbreras; [2022]
    Nyckelord :FN; krishantering; kriskommunikation; CSR; IRT; Schwartz värdeskala; organisation; stakeholders; katolska kyrkan; FIFA; Santer kommissionen; konventioner;

    Sammanfattning : The purpose of this paper was to examine, through a crisis communication approach, how the UN intergovernmental organization acts during a crisis and whether their strategies are in symbiosis with their core values and conventions. As the majority of crisis communication research is based on governmental or commercial organizations, there is a lack of knowledge in how intergovernmental organizations behave during a crisis. LÄS MER

  4. 4. Corporate Social Responsibility och Motivation En studie om sambandet mellan hållbarhet och arkitekters inre motivation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jeroen Thijssen; Adrian Couture; [2021-06-30]
    Nyckelord :CSR; Hållbarhet; Motivation; Arkitekter; Bygg- och fastighetsbranschen; Hållbarhetscertifiering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Företags engagemang i samhällsfrämjande frågor har på senare tid blivit allt mer av en förutsättning snarare än en glad överraskning för intressenter. I en allt snabbare växande värld där vi går mot en kris sällan skådad i modern tid, i form av klimatkrisen, är denna förändring välkomnad. LÄS MER

  5. 5. Att styra hållbart genom pandemin : En studie om pandemins inverkan på integreringen av social och miljömässig hållbarhet i ekonomistyrningen

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Danielle Lönnberg; Elin Hörman; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; sustainability integration; mangement control; formal control; informal control; Corporate social responsibility CSR ; crisis; pandemic; covid-19; Hållbarhet; hållbarhetsintegration; ekonomistyrning; formella styrmedel; informella styrmedel; corporate social responsibility CSR ; kris; pandemi; covid-19;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhet har fått en ökad betydelse i dagens samhälle och det blir allt viktigare för organisationer tar beslut som bidrar till en ökad nytta för samhället, både socialt och miljömässigt. Den pågående Covid-19 pandemin har medfört nya förutsättningar för företag och många har behövt tillta åtgärder för att anpassa sig till denna mer ostabila omgivning. LÄS MER