Sökning: "csr nackdelar"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden csr nackdelar.
1. Hållbarhet och varumärke : En analys av Nikeoch H&M:s CSR Strategier
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur Nike och H&M har använt CSR som en kommunikationsstrategi för att bygga starka varumärken genom deras kollektioner “Move to Zero” och "Buttons with Impact”. Syftet var även att undersöka hur deras CSR strategier har nått ut till konsumenterna ur ett konsumentperspektiv. LÄS MER
2. ESG-betygets validitet och förmåga att representera brister i företagens ansvarstagande för hållbarhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Pålitliga ESG-betyg är en förutsättning för bedömning av företagens hållbarhetsarbete. Forskare har ifrågasatt betygens validitet, vilket lett till en ny ESG-metodologi, där kontroverser används som en proxy för bristande ansvarstagande. LÄS MER
3. Captive Offshoring : En fallstudie på Seco Tools AB
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Captive offshoring innebär en förflyttning av utvalda aktiviteter till ett annat land där företaget som genomför förflyttningen också äger anläggningen och driver processen i egen regi. Att transferera produktionsprocesser till en ny plats kan innebära såväl positiva ekonomiska effekter som oväntad problematik kring allt från lokala lagar till kommunikationssvårigheter. LÄS MER
4. Grön IT : Ett medel för att bidra till företagens ansvarstagande i samhället
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Under de senaste åren har IT-branschens påverkan på miljön debatterats och blivit ett hett ämne. Inom företagen diskuteras miljöfrågor allt mer flitigt. IT-branschen står för 2 % av världens koldioxidutsläpp vilket motsvarar nästan lika mycket som hela flygindustrin. LÄS MER
5. The journey towards Creating Shared Value: benefits and drawbacks : A qualitative study on how Swedish companies’ sustainability work changed while applying the CSV framework to their business strategy
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studierSammanfattning : There is a growing trend that businesses are expected to address economic, social, as well as environmental issues and operate in a manner that contributes both to the organisation as well as the society (Elkington, 1998), which commonly is referred to as Corporate Social Responsibility. Porter and Kramer (2006) highlight that the business’s primary concern is to run a profitable business, and therefore developed the framework Creating Shared Value. LÄS MER