Sökning: "csr varför"

Visar resultat 1 - 5 av 173 uppsatser innehållade orden csr varför.

  1. 1. Internationella standarder samt ickefinansiella rapporter: Skillnader inom implementering mellan ramverk : En jämförelse mellan GRI och SASB:s ramverk i USA

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Sofia Lundgren; Anna Wallberg; [2024]
    Nyckelord :Corporate social responsibility CSR ; ESG; SASB; Global reporting initiative GRI ; Sustainability reporting; CSR; ESG; SASB; GRI; hållbarhetsrapportering;

    Sammanfattning : Title: International standards in sustainability reports: The differences in applicationbetween the EU and the USA. Level: Bachelor Authors: Anna Wallberg & Sofia Lundgren Supervisor: Jan SvanbergDate: 2024 – January Background: Non-financial accounting and reporting is relevant in today's societybecause society has become more aware and involved in sustainability issues. LÄS MER

  2. 2. Är hållbarhetsredovisning lönsamt? : En kvantitativ studie om hur lag (2016:947) om ändring i årsredovisningslagen (1995:1554) påverkar svenska aktiebolags finansiella prestation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Eliasson; Daniel Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; hållbarhetsredovisning; finansiell prestation;

    Sammanfattning : I och med bland annat rådande klimatutmaningar och hållbar utveckling har intressenters krav på transparens ökat avsevärt och därmed är det viktigare än någonsin med hållbart företagande och Corporate Social Responsibility. Europeiska Kommissionen initierade därför ett initiativ år 2013 som föreslog obligatorisk hållbarhetsredovisning för företag som uppfyller ett antal kriterier. LÄS MER

  3. 3. Frivillig hållbarhetsredovisning bland små- och medelstora företag : En kvalitativ fallstudie utifrån legitimitet och institutionell teori

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Julia Cederberg; Kajsa Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; legitimacy; transparency; CSR and GRI; Hållbarhetsredovisning; legitimitet; transparens; CSR och GRI;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbart företagande är ett stort samtalsämne i dagens samhälle. Företag förväntas ta ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt medansvar. Stora företag tvingas hållbarhetsredovisa enligt svensk lag. LÄS MER

  4. 4. Revisionsbyråernas granskning av hållbarhetsrapporter : En kvalitativ studie om hur revisorer försäkrar om en tillförlitlig hållbarhetsrapport

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Narin Keredeqi; Yousif Samarji; [2023]
    Nyckelord :Sustainability raporting; corporate social responsibility CSR ; legitimacy theory; greenwashing; audit; sustainability review.; Hållbarhetsrapportering; företagens sociala ansvar CSR ; legitimitetsteori; greenwashing; revision och hållbarhetsgranskning.;

    Sammanfattning : Title: Audit firms' review of sustainability reports: A qualitative study of how auditors ensure a reliable sustainability report Level: Student thesis, final assignment for bachelor’s degree in the subject Business Administration Authors: Narin Keredeqi & Yousif Samarji Supervisor: Jean Claude Mutiganda  Aim: Sustainability reporting is a relatively new concept for organizations, the non-monetary report includes the companies' work and performance with regard to social and sustainable responsibility. The study aims to gain an increased understanding of the auditor's role in auditing sustainability reports, as well as how auditors ensure that the information in the content is correct. LÄS MER

  5. 5. Den hållbara mjölken : En legitimeringsanalys av de svenska mejeriföretagens”corporate social responsibility”-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Jansson; Elvira Lindskog; [2023]
    Nyckelord :Legitimeringsanalys; diskurs; hållbarhet; CSR; mejerier;

    Sammanfattning : Mejeriföretagen i Sverige har länge marknadsfört mjölk som en hälsodryck, men under senare år har fokuset i marknadsföringen riktats mot hållbarhet. Syftet med denna studie är därmed att synliggöra hur de fyra största mejeriföretagen i Sverige legitimerar sociala praktiker om att agera hållbart. LÄS MER