Sökning: "curriculum på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 166 uppsatser innehållade orden curriculum på förskolan.

  1. 1. Framtiden avgörs idag – inte imorgon : En litteraturstudie kring hur elever uppfattar de ekologiska, ekonomiska och sociala dimensionerna av hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Daniéla Melin; Khadra Ismail; [2018]
    Nyckelord :Sustainable Development; Education for sustainable development; ESD; SD; Future; School; Primary School; Elementary school; Environmental ethics; Anxiety; Ecophobia; History; Hållbar utveckling; Utbildning för hållbar utveckling; Framtid; Skola; Grundskola; Mellanstadiet; Miljöproblem; Miljöetik; Ångest; Historia;

    Sammanfattning : Syftet med följande litteraturstudie är att belysa hur elever i förskolan till årskurs sex förhåller sig till hållbar utveckling. Litteraturstudien ger en presentation kring elevers synsätt på de tre dimensionerna inom hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 2. Hur möblerar ni bort spring? Vi möblerar för spring! : En studie av pedagogers syn på fysisk aktivitet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen; Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Björnsdotter Göransson; Jenna Kullberg; [2018]
    Nyckelord :Physical activity; preschool; phenomenography; knowledge; didactic; norm-critical perspective; Fysisk aktivitet; förskola; fenomenografi; kunskap; didaktik; normkritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate preschool teachers’ knowledge and experiences of physical activity in the preschool indoor environment. To clarify this, we ask the following questions: What view of the concept of physical activity do preschool teachers has? What perceptions are made visible when preschool teachers interpret the objective in the curriculum? What didactic opportunities do preschool teachers see to carry out physical activity in the indoor environment? What norm-critical perspectives are visible in the preschool teachers’ answers? In our study we have chosen to use phenomenography as our theoretical method. LÄS MER

  3. 3. "Är det verkligen verkligt inflytande?" : En analys av förskollärares beskrivningar av inflytandearbete i planerade aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Olivia Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Children’s influence; planned activity; preschool; preschool teacher; discourse theory; Barns inflytande; planerad aktivitet; förskola; förskollärare; diskursteori;

    Sammanfattning : Demokrati och barns inflytande är en central del av Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket, 2016). Trots att detta är relevant visar tidigare forskning att styrdokumentet saknar utförlig beskrivning för hur demokratiuppdraget ska genomföras i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i förskolan : en kvalitativ studie om pedagogers uppfattning av undervisningsbegreppet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö; Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Johanna Hörnquist; Johanna Hagström; [2018]
    Nyckelord :Teaching; play and learning; development; educator; curriculum; preschool; Undervisning; lek och lärande; utveckling; pedagoger; läroplan och förskola;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur pedagoger i förskolan uppfattar undervisningsbegreppet. Via våra frågeställningar vill vi vidare ta reda på hur pedagogerna uppfattar undervisningsbegreppet i förhållande till sitt uppdrag formulerat i läroplanen och hur de tillämpas i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Integrering av biologi i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ronnia Gustafsson Eliasson; [2018]
    Nyckelord :Biology in preschool; use of biological concepts; integration of biology; Biologi i förskolan; biologisk begreppsanvändning; integrering av biologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om hur pedagogers arbetssätt inom biologi skiljer sig åt beroende på barngruppens ålder, samt vilken inställning pedagoger generellt sett har till ämnet. Undersökningsmetoden som är använt i undersökningen är enkäter, då syftet var att göra en kvantitativ studie för att kunna generalisera mitt resultat. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet curriculum på förskolan.

Din email-adress: