Sökning: "döva personer"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden döva personer.
1. Universitetsutbildning med tolk : Döva studenters perspektiv på utbildning i samarbete med teckenspråkstolk
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutetSammanfattning : I takt med att döva personer i Sverige får ökad tillgång till alla områden i samhället börjar också antalet döva högskolestudenter på olika lärosäten runtom i landet att öka. Denna studie undersöker döva universitetsstudenters upplevelser av en utbildning i samarbete med teckenspråks- eller skrivtolk och har som mål att utöka kunskapen kring detta relativt outforskade område. LÄS MER
2. DYNAMISK MUSIKVISUALISERING : Hur kan döva och hörselskadade upptäcka dynamik i spelmusik genom musikvisualisering?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Denna studie undersöker hur dynamisk musik i spel kan visualiseras för att eventuellt döva eller hörselskadade personer ska kunna förstå vad som sker i ljudbilden. En undersökning genomfördes där fem deltagare fick se en ljudlös video bestående av spelsekvenser och musikvisualisering. LÄS MER
3. Live captioning and translation application for Android
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronikSammanfattning : Captioning has long been used in media to help D/deaf and hard-of-hearing persons. Captioning however is difficult and time-consuming manual work. With the rapid evolution of automated speech recognition (ASR) systems, live captioning of everyday speech will soon be a practical reality. LÄS MER
4. Upplevelsen av diskriminering på arbetsmarknaden hos personer med hörselskada/dövhet – en enkätundersökning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund: Hörselnedsättning är ett globalt växande problem och räknas som en vanlig funktionsnedsättning både i Sverige och västvärlden. Döva/hörselskadade ofta möter hinder för kommunikation och delaktighet i sitt dagliga liv. LÄS MER
5. Skola, kamp och identitet: livserfarenheter berättade av döva personer och personer med hörselnedsättning : En kvalitativ studie om skolerfarenheter.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Vuxenlivet formas olika beroende av inneboende styrka i våra personligheter men även av de erfarenheter och upplevelser som genomgås under utbildningstiden. Grundskolan är medskapare av identitetsutvecklingen. De erfarenheterna som personerna får i skolan och kan vara en bidragande del av hur personerna ser sig själva senare i livet. LÄS MER