Sökning: "d sfi"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden d sfi.

  1. 1. Vad utelämnas? : - En kritisk granskning av sfi-läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Atefeh Ebrahimnia; Jakob Hvistendahl; [2024]
    Nyckelord :vuxenutbildning; SFI; rasism; rasifiering; diskriminering; normkritisk pedagogik; kritiska vithetsstudier; maktstrukturer; ojämlikhet; representation;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kritisk textanalys av två läromedel avsedda för svenska för invandrare(SFI) kurs D. Analysen baseras på kritisk diskursanalys, normkritisk forskning ochkritiska vithetsstudier. LÄS MER

  2. 2. Muntlig interaktion med fokus på aktivt lyssnande : En komparativ studie av svenska som invandrare och yrkesutbildning för invandrare med integrerad språkutbildning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Sabrin El-hasi; Madeleine Grübb; [2023]
    Nyckelord :Aktivt lyssnande; muntlig interaktion; kommunikativ kompetens; interaktionell kompetens; somkonstruerande samtalsturer; uppbackningar; turtagning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ studie som ämnar att undersöka och jämföra den övergripande förmågan i muntlig interaktion hos studerande på vuxenutbildningen inom svenska som invandrare och yrkesutbildning med integrerad språkundervisning som läste på nivån motsvarande sfi–kurs D. Studiens syfte är att bidra till forskningsluckorna inom SLA och teorier om samtalsturer. LÄS MER

  3. 3. Nätbaserad undervisning på SFI ur elevperspektiv : En kvalitativ studie om sex elevers upplevelser av för- och nackdelar med nätbaserad undervisning på SFI

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nurbika Abdulmuslimova; [2022]
    Nyckelord :Svenska för invandrare SFI ; digitala verktyg; distansundervisning; fjärrundervisning; närundervisning; muntlig färdighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur SFI C- och D-elever (studieväg 3) upplever nätbaserad undervisning under Coronapandemin samt vilka erfarenheter eleverna har om arbetet med digitala verktyg och vilka möjligheter och begränsningar nätbaserad undervisning har vad gäller muntlig färdighet. Dessutom vill jag undersöka vilka möjligheter och utmaningar med nätbaserad undervisning jämfört med närundervisning i SFI beskrivs av eleverna. LÄS MER

  4. 4. ”Varför behöver andraspråkstalare speciella texter?” En studie om andraspråkstalares läsning av informerande texter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Tineska Carlesson Magalhães; [2021-08-16]
    Nyckelord :andraspråkstalare; mottagaranpassning; förenkling; läsförståelse; sammanfattning; ordlista;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om mötet mellan andraspråkstalare och två informerande texter. Studiens syfte är att, genom en enkätstudie av andraspråkstalares läsförståelse, ta reda på om olika tillägg till texterna påverkar hur begripliga texterna är för målgruppen. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur och andra typer av texter : En kvalitativ intervjustudie om 13 lärares didaktiska val i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Sara Flodin; Ilona Henrysson; [2021]
    Nyckelord :Svenska; gymnasiet; skönlitteratur; didaktik; kvalitativa intervjuer; inkludering; proximal utvecklingszon; skolans demokratiska uppdrag; likvärdig undervisning;

    Sammanfattning : I studien undersöks svensklärares val av undervisningsmetoder och innehåll vid arbetet med skönlitteratur i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D. Studien ämnade att svara på hur lärarna motiverar didaktiska val utifrån skolans uppdrag, vilka val lärarna gör kopplat till elevernas måluppfyllelse och utbildningsform samt hur läraren implementerar elevinflytande och medbestämmande vid skönlitterära inslag i svenskundervisningen. LÄS MER