Sökning: "dalcroze"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet dalcroze.

  1. 1. Pianoundervisning med förskolebarn : Dalcroze, Orff, Kodály & SuzukiDe fyra pedagogernas metoder med barnets utveckling i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jane Levkovskaya; [2023]
    Nyckelord :musikpedagogik; pianoundervisning förskolebarn; språkutveckling; motorisk utveckling; socioemotionell utveckling; Dalcroze; Kodály; Orff; Suzuki;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de musikpedagogiska idéer som utvecklades av Jaques-Dalcroze, Kodály, Orff och Suzuki för att se hur de väletablerade metoderna kan användas i pianoundervisning med förskolebarn i syfte att främja deras motoriska, språkliga och socioemotionella utveckling. Som metod i min studie har jag valt att analysera de fyra musikpedagogernas idéer och principer kartlagda i deras ursprungliga texter och övningsböcker. LÄS MER

  2. 2. När luften börjar sjunga mellan oss : Om att vidga lyssnandets horisonter

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Johanna Karlén; [2023]
    Nyckelord :Visualism; expanded listening; physical listening; Eurhythmics; Jaques-Dalcroze; musical movement; time and space in music; Visualism; utvidgat lyssnande; fysiskt lyssnande; rytmikmetoden; Jaques-Dalcroze; musikalisk rörelse; musikens tid och rum;

    Sammanfattning : Genom skrivandet av denna vetenskapliga essä ville jag utforska det slags utvidgade lyssnande som jag strävar efter och använder i mitt yrke som rytmiklärare.[1] Texten tar avstamp i två berättelser som rör sig kring detta lyssnande. LÄS MER

  3. 3. Låt kropparna klinga!

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Hanna Laurén; [2022-12-08]
    Nyckelord :Kropp; musik; rytmik; Jaques-Dalcroze; kör; fenomenologi; förkroppsligad;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i fenomenologi undersöker denna studie hur man som körledare kan hjälpa sina körsångare att förkroppsliga musiken. Studien fokuserar på om rytmiken kan vara en väg att gå och på vilka sätt rytmiken kan gynna målet att få musiken förkroppsligad. LÄS MER

  4. 4. Designing for Musical Bodies : An Exploration of the Musician–Instrument Relationship

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tove Grimstad Bang; [2021]
    Nyckelord :Soma design; Dalcroze eurhythmics; musical instrument;

    Sammanfattning : Drawing on phenomenology and the theory of embodied music cognition, and the idea that music is movement and the way we experience music is related to movement and to our bodies, the design and conception of a musical instrument is carried out through a soma design process, with the non-dualistic body at center. In addition to the use of design fiction as a means to imagine new design possibilities, practical somaesthetics are a part of the design process through the bodily practices of Dalcroze eurhythmics and instrument defamiliarisation. LÄS MER

  5. 5. Förkroppsligat lärande: En studie om gymnasieelevers upplevelse av rörelse i rytmikundervisningen på estetiska programmet med inriktning musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sonja Spisska Enebjörn; [2021]
    Nyckelord :Rörelse; Kropp; Rytmikmetoden; Rytmik; Musikundervisning; Dalcroze; Body; the Eurythmic Method; Eurythmics; Music Teaching; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I musikundervisning används rytmikmetoden som en helhetspedagogik för kunskapsinhämtning och för att stärka förståelse för musikteori. I rytmikmetoden är rörelse av kroppen centralt. LÄS MER