Sökning: "datorn och pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden datorn och pedagogik.

  1. 1. Digitalisering inom SFI för nyanlända äldre kvinnor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Sham Mohamed; Sara Haidar; [2023]
    Nyckelord :Swedish for immigrants; digitization; women; challenges; pedagogy; immigrant; Svenska för invandrare; digitalisering; kvinnor; utmaningar; pedagogik; invandrare;

    Sammanfattning : Att använda digitala verktyg i språkutbildningen för nyanlända äldre kvinnor kan vara utmanande på grund av språkliga, kulturella och tekniska begränsningar. Denna studie syftar därför till att identifiera och undersöka vilka särskilda utmaningar som kan uppstå vid digital språkutbildning för SFI-elever. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Davidsson; Mirwais Hotaki; Jesper Storberg; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; use; students; digital competence; digitalization; digital strategy; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fourth grade; Digitala verktyg; användning; elever; digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fjärde klass;

    Sammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER

  3. 3. Loopar – ett kreativt verktyg : En undersökning om loopbaserad musik och kreativitet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gabriel Stoltz; Filip Brun; [2023]
    Nyckelord :Musikdidaktik; musikproduktion; musikpedagogik; loopar; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i ämnet musikproduktion på gymnasiet förhåller sig till förinspelade loopar och samplingar i sin undervisning med elever. Genom att intervjua fyra musikproduktionslärare på olika gymnasieskolor har vi undersökt hur de använder olika musikprogram i datorn för att hjälpa eleverna att utveckla deras kreativitet. LÄS MER

  4. 4. Digitala broar behöver också byggas! : Om görande som närmande av elevernas digitala kultur.

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Julia Hellgren; [2022]
    Nyckelord :Visuell kultur; Pedagogik; Digitalt skapande; Spelkultur; Nymaterialism;

    Sammanfattning : Detta examensarbete skrevs vårterminen 2022 på institutionen för bild och slöjdpedagogik på Konstfack. Med en utgångspunkt i teorier om materialets agens och kulturella traditioner tar arbetet ann den digitala kultur som de senaste decennierna vuxit fram med ett extra fokus på skolans elever och deras fritid. LÄS MER

  5. 5. ”Datorn hjälper mig att skriva men det gör inte pennan” : Fallstudier av elevers skrivande i tvåklasser i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annsofie Sköld; Sanna Maad; [2021]
    Nyckelord :: Skrivande; Årskurs 3; Elevtexter; Intervjuer; Elevtextanalys; Skrivförmåga; Skrivprocess; Skrivverktyg; ASL; Sandvikenmodellen;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att genom fallstudier i två klasser i årskurs 3 undersöka elevers skrivande och elevers uppfattningar om sitt skrivande utifrån berättande texter som de skrivit på datorn eller för hand. Syftet var även att undersöka hur lärare arbetar med skrivande i sina respektive klasser där den ena klassen fokuserar traditionella skrivmetoder, med utgångspunkt i att skriva texter för hand och den andra klassen fokuserar användandet av digitala skrivverktyg genom metoden ASL (Att skriva sig till läsning) och Sandvikenmodellen. LÄS MER