Sökning: "datorn som stöd i den tidiga läs- och skrivinlärningen"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden datorn som stöd i den tidiga läs- och skrivinlärningen.

  1. 1. Datorn som stöd i den tidiga läs- och skrivinlärningen : En fallstudie av fem elever under deras första skolår

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Fallberg; [2013]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; fonologisk medvetenhet; motivation; alternativa lärverktyg; Skriva sig till läsning; dator;

    Sammanfattning : Jag har i min magisteruppsats följt fem elever under deras första år i skolan. Eleverna visade vid slutet av förskoleklass samt vid skolstarten på mycket låga resultat på de tester som mätte fonologisk medvetenhet och bokstavskännedom, områden som många av dagens läs- och skrivforskare hävdar har stor betydelse för den tidiga läs- och skrivprocessen. LÄS MER

  2. 2. Att skriva sig till läsning : en fallstudie om datorn som verktyg i läs- och skrivinlärningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Sara Erelt; [2008]
    Nyckelord :dator; läsinlärning; skrivinlärning; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur en pedagog arbetar med datorn som verktyg i den tidiga läs- och skrivinlärningen, vilka för- och nackdelar pedagogen ser med arbetssättet, samt elevernas attityder till arbetet. Undersökningen är en fallstudie av en pedagogs sätt att arbeta med Tragetonmetoden. LÄS MER