Sökning: "datorstöd dyslexi"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden datorstöd dyslexi.

  1. 1. Litteratur och medier som stöd i läs- och skrivinlärningen : Hos elever med dyslexi i årskurs F–3

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elina Rickardsson; Cecilia Ullergård Pappas; [2018]
    Nyckelord :Dyslexi; fonologisk medvetenhet; skolans insatser; skönlitteratur; ljudböcker; datorstöd.;

    Sammanfattning : Att vara läs- och skrivkunnig är ett grundläggande mål i skolan och läraren ska se till att alla elever når målet. Elever med dyslexi har det relativt svårare att nå målen i läsning och skrivande som skolan ställer vilket kräver anpassning av undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Datorstöd som pedagogiskt hjälpmedel för barn med dyslexi : En litteraturstudie av tio års forskning

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Datorer; IKT; barn; dyslexi; lässvårigheter; skrivsvårigheter; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Dyslexia is according to a widespread definition a neurobiological dysfunction resulting in phonological problems. However, the problems that dyslexic children experience is also the result of the fact that dyslexics often compensate for their difficulties by avoiding reading and writing that is not absolutely necessary. LÄS MER

  3. 3. Att läsa och skriva med IKT : informations och kommunikationsteknologinsinverkan på unga vuxna dyslektikersläs- och skrivutveckling

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Löfgren; [2011]
    Nyckelord :hjälpmedel; läs- och skrivutveckling; medier; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet var att ta reda på hur sju unga vuxna personer med diagnosticerad dyslexi/specifika läs- och skrivsvårigheter upplevde de tekniska hjälpmedel som de använde under sin skoltid. En kvalitativ undersökning med samtalsintervjuer gjordes utifrån ett sociokulturellt och relationellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. ”Man får uppskattning om man skriver kreativt men inte om man stavar kreativt” : en litteraturstudie om fenomenet dyslexi

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Rebecka Jeppsson; [2007]
    Nyckelord :The Dunn Dunn learning styles model; Dyslexi; Läs- och skrivsvårigheter; Inlärning via sinnen; Neurolingvistisk programmering; NLP; datorstöd;

    Sammanfattning : The aim of the study was to study the phenomenon of dyslexia on the basis of a literature study. I did a thorough exposition of what dyslexia is and its history and previous research in the area. LÄS MER