Sökning: "david mot goliat"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden david mot goliat.

  1. 1. David mot Goliat : En kvalitativ studie om sponsring av låg och hög mediebevakad elitidrott för SMEs

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jonas Sandvik; Christoffer Finnilä; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; SMEs; Exposure; Media coverage; Pricing; Sponsring; SMEs; Exponering; Mediebevakning; Prissättning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sponsring är en väsentlig del för företag och ett sätt för dem att nå ut till sina konsumenter genom varumärkesexponering. Genom idrottssponsring har företag därmed möjligheten att bemöta en större publik under en längre period. LÄS MER

  2. 2. David mot Goliat : En studie av jugoslaviska partisaners framgångar mot tyska styrkor under operationerna "Weiss" och "Schwartz" 1943

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Martin Lundberg Edvardsson; [2021]
    Nyckelord :andra världskriget; Jugoslavien; partisaner; Fall Weiss; Fall Schwartz; Stephen Biddle;

    Sammanfattning : In 1943 occupied Yugoslavia became the scene of ferocious fighting on a large scale as axis forces launched two major anti-guerrilla operations, codenamed “Weiss” and “Schwartz”, in an all-out effort to put an end to the Yugoslav communist resistance. Despite the axis being massively superior in material terms, sometimes even outnumbering their opponents by six to one, both operations ended in failure as the partisans managed to fight their way out of the German trap. LÄS MER

  3. 3. David mot Goliat : En tillämpning av Philip S Meilingers luftmaktsteorier

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Joakim Saviniemi; [2016]
    Nyckelord :Luftmakt; Luftmaktsteori; Philip S Meilinger; Israel; Sexdagarskriget; Yom Kippur.;

    Sammanfattning : The Air Power theories of today are often written from a superior air force perspective where the overall focus is on the offensive nature of Air Power. Very little is spoken about Air Power and its defensive role as well as the inferior states opportunities against superior opponents. LÄS MER

  4. 4. När David förlorade mot Goliat : En studie om hur ett varumärke påverkas vid förlusten av en tvist

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Ekberg; Hugo Blomqvist; [2016]
    Nyckelord :Brand Image; Varumärke; Varumärkesassociationer; Cause Related Marketing; Negativ Publicitet; Underdog;

    Sammanfattning : I november 2015 avgjordes en tvist mellan havredrycksproducenten Oatly och branschorganisationen Svensk Mjölk i Marknadsdomstolen. Svensk Mjölk stämde Oatly eftersom de ansåg att deras marknadsföring var vilseledande. LÄS MER

  5. 5. David mot Goliat - egna märkesvaror och mindre återförsäljares förhandlingspositioner gentemot dess leverantörer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Joel Lundqvist; Markus Karlsson; Rebecka Blomkrantz; [2012]
    Nyckelord :förhandlingsposition; återförsäljare; leverantörer; egna märkesvaror; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vad: Kandidatuppsats, Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg, VT2012. Författare: Rebecka Blomkrantz, Markus Karlsson och Joel Lundkvist. Titel: David mot Goliat – Egna märkesvaror och mindre återförsäljares förhandlingspositioner gentemot dess leverantörer. Handledare: Ola Thufvesson och Åsa Alftberg. LÄS MER