Sökning: "de didaktiska frågorna"

Visar resultat 1 - 5 av 219 uppsatser innehållade orden de didaktiska frågorna.

  1. 1. Förskollärares perspektiv på bildstöd : En fenomenografisk undersökning av didaktiska förhållningssätt och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Bäckström; Sara Tallskog; [2024]
    Nyckelord :Bildstöd; Didaktiska frågor; Didaktiskt förhållningssätt; Förskollärarperspektiv; Undervisning och Uppfattningar;

    Sammanfattning : Det är förskollärares yttersta ansvar att med utgångspunkt från förskolans läroplans angivelserdidaktiskt planera och utforma förskolans undervisning med hänsyn till varje barnsindividuella behov. Denna studie syftar till att undersöka förskollärares didaktiskaförhållningssätt vid tillämpning av bildstöd samt dess uppfattningar om bildstöd. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i förskolan : En studie om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Hagel Andersson; [2024]
    Nyckelord :didactics; preschool; preschool teacher; equity; teaching; didaktik; förskola; förskollärare; likvärdighet; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisning i förskolan har sedan det infördes i förskolans läroplan varit ett omdiskuterat begrepp och förskollärare har uttryckt oro för att förskolans tradition av att arbeta holistiskt med fokus på omsorg och lärande hotas i och med undervisningsbegreppets inträde i förskolan. Syftet med detta examensarbete är att med utgångspunkt i didaktisk teori och de didaktiska frågorna vad, när och hur bidra med kunskap om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet. LÄS MER

  3. 3. Det dubbla uppdraget i litteraturundervisningen: : En kunskapsöversikt om litteraturundervisningens potential för att utveckla demokratiska värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Tufvesson; Matilda Sjöberg; [2024]
    Nyckelord :demokratiska värderingar; dubbla uppdraget; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; personlig utveckl;

    Sammanfattning : Skolan ska främja elevers kunskapsutveckling men har även en fostrande roll vilket ofta benämns som det dubbla uppdraget. Detta uppdrag som lärare står inför är komplext, och dessutom påverkas lärares didaktiska val även av tidsbegränsningar samt krav på mätbarhet. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares resonemang kring undervisning utomhus : Med fokus på förskolans gård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Johansson; Hanna Dahl; [2024]
    Nyckelord :utomhusundervisning; förskolans gård; förhållningssätt; undervisningsmaterial;

    Sammanfattning : Följande examensarbete behandlar området undervisning på förskolans gård. Syftet med studien är att framhålla hur förskollärare resonerar kring undervisning på förskolans gård. LÄS MER

  5. 5. Biologiundervisning i förskolan, vad är det? : En intervjustudie om biologiundervisningens karaktär i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Persson; Emmie Uhlén; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic questions; Education; Preschool; Preschool Teachers; Biologi; Didaktiska frågor; Förskola; Förskollärare; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa biologiundervisningens karaktär i förskolans undervisningsverksamhet utifrån förskollärararnas uppfattningar. Detta görs genom frågeställningarna; Vilket innehåll behandlas inom biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilka undervisningsstrategier används i biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilket syfte får biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Studien tar sin utgångspunkt i att belysa biologi som ämnesområde då det inte framställs explicit i förskolans Läroplan Lpfö 18, trots att innehållet behandlar biologi. LÄS MER