Sökning: "definition av teoribildning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden definition av teoribildning.

  1. 1. Orsaker till matematikångest i lägre grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jari Mettälä; [2021]
    Nyckelord :Matematik; matematikångest; forskningsöversikt; grundskolan; prestation;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket (2019) ska matematikundervisning ge elever möjlighet till att utveckla kunskaper om ämnet och hur de kan använda sig av det i vardagen, samt bidra till elevernasintresse för matematik och tilltro till sinförmåga att använda matematik i olika sammanhang. Som lärarstudent upplevde jag att flera av de elever somjag kom i kontakt med under min praktik hade negativa känslor för ämnet matematik. LÄS MER

  2. 2. Att lära ut (och in) för framtidens arbetsmarknad : En intervjustudie med lärare som utformat undervisning genom entreprenöriellt lärande

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Engelbrechtsen; [2021]
    Nyckelord :entreprenöriellt lärande; högstadielärare; lgr11; kritisk teori; Marx ekonomikritik;

    Sammanfattning : År 2009 förankrades begreppet entreprenörskap i läroplanen för grundskolor i Sverige. Begreppet härstammar från strategin om det livslånga lärandet (EU, 2018) vilket i förlängningen framställts i en tämligen diffus definition avseende hur det bör tillämpas i undervisning. LÄS MER

  3. 3. Om hur musikterapi definieras

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Fredrik Nestorsson Pettersson; [2020]
    Nyckelord :music therapy; philosophy of language; definition; musikterapi; språkfilosofi; definition;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska och problematisera en specifik definition av musikterapi: den som användes av World Federation of Music Therapy från 1996 till 2011. Följande frågeställningar undersöks: vilket sorts språk används, på vilka sätt det finns outsagda förväntningar på förförståelse, vilken typ av definition den kan sägas vara samt om den är giltig och användbar. LÄS MER

  4. 4. Läsattityders påverkan på elever med lässvårigheters läsutveckling : En studie om verksamma lärare och speciallärares upplevelser om elever med lässvårigheters läsattityder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Rebecca Levinsson Sjögren; [2017]
    Nyckelord :Reading difficulties; motivation; reading attitudes; reading instruction; reading development; Lässvårigheter; motivation; läsattityder; läsundervisning; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare och speciallärare i årskurserna 1–3 upplever att elever med lässvårigheters attityder och motivation till läsning påverkar deras läsutveckling. De forskningsfrågor som besvaras är: Vad upplever informanterna att elevernas attityder och motivation påverkas av?, Hur hanterar informanterna elevernas attityder och motivation till läsning? och på vilket sätt undervisar informanterna eleverna för att utveckla deras attityder och motivation till läsning? Den teoretiska utgångspunkten som studien intog var teorier om läsutveckling baserat på forskning. LÄS MER

  5. 5. Till skydd mot skada - En teoretisk systematisering och en praktisk prövning av intresse- och skadebegreppen vid kriminalisering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Viktor Sterner; [2016]
    Nyckelord :Straffrätt; Criminal law; Rättsvetenskap; Law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Liksom samhällsmedborgarna behöver förhålla sig till straffrätten, bör också staten behöva förhålla sig till densamma genom att ramar uppställs för när straffrätten kan användas. En sådan ram är att kriminalisering får användas för att förhindra att skada uppkommer på ett skyddsintresse. LÄS MER