Sökning: "definition utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden definition utvecklingsstörning.

  1. 1. Delaktighet i grundsärskolan : tio elevers och fyra speciallärares tankar och arbetssätt kring delaktighet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Eriksson; Anneli Lindquist; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under våra studier, till speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning, har djupare förståelse uppkommit att elevers delaktighet är av största vikt för deras lärande. Men vad är delaktighet egentligen och hur ser delaktigheten ut för elever på grundsärskolan?Studiens syfte är att studera upplevd delaktighet hos en grupp elever inom grundsärskolan. LÄS MER

  2. 2. Eleven hänger med på det som görs och så får vi se vad det blir av det… : Grundskollärares upplevelser och erfarenheter av att undervisa integrerade grundsärskoleelever i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Carina Bäckström; Isa Ziethén Granlund; [2018]
    Nyckelord :Developmental disorder intellectual disability; socio-cultural perspective and curriculum for special needs.; Utvecklingsstörning intellektuell funktionsnedsättning; sociokulturella perspektivet och grundsärskolans läroplan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera grundskollärares upplevelser och erfarenheter av hur grundskollärare lyckas inkludera elever som läser efter grundsärskolans läroplan i en grundskoleklass utifrån följande forskningsfrågor.  Vilka utmaningar upplever grundskolläraren det finns med att undervisa utifrån två läroplaner?  Hur genomför och planerar grundskolläraren undervisning för den integrerade grundsärskoleeleven på individ, grupp och skolnivå?  Vilka möjligheter och hinder upplever grundskolläraren att det finns med integrerade grundsärskoleelever i grundskolan? För att nå syftet i denna studie är tolv kvalitativa intervjuer genomförda med grundskollärare som undervisar en grundsärskoleintegrerad elev inom årskurserna 1-6. LÄS MER

  3. 3. Låt den som undervisar utan omsorg kasta första stenen! : En hermeneutisk studie av examensförordningens betydelse för professionalisering i svensk grundsärskola

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ola Randau; [2017]
    Nyckelord :Examination requirements; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; knowledge development; heed; shifting of perspective; professionalization; relational pedagogics; sociocultural perspective; Examensförordning; grundsärskola; kunskapsutveckling; omsorg; perspektivskifte; professionalisering; relationell pedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Fem år har passerat sedan Läroplan för grundsärskolan 2011, LGRSÄR11 (Skolverket, 2016), infördes. Denna läroplan innebar ett tydligt fokusskifte från att som tidigare ha en något mer omsorgsorienterad verksamhet till att istället arbeta på ett mer kunskapsinriktat sätt. LÄS MER

  4. 4. Att delta - efter vilka förutsättningar? En studie av några pedagogers och elevassistenters tolkning av läroplanens begrepp delta i realtion till elevernas sårbarhet i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Delta; Gymnasiesärskolan; Kravnivå; Individuella programmet; Sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractKarlsson, Anna (2016). Att delta – efter vilka förutsättningar? En studie av några pedagogers och elevassistenters tolkning av läroplanens begrepp delta i relation till elevernas sårbarhet i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  5. 5. Lärares attityder till inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Margareta Tervo; Peter Westergren; [2015]
    Nyckelord :Inkludering; attityder; grundsärskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Detta arbete är ett examensarbete i specialpedagogik på avancerad högskolenivå. Syftet med arbetet är att ta reda på vilka attityder lärare i grundskolans år 1-6 i en medelstor kommun har till att ta emot elever inskrivna i grundsärskolan i sina klasser. LÄS MER