Sökning: "deliberative democracy"

Visar resultat 11 - 15 av 242 uppsatser innehållade orden deliberative democracy.

  1. 11. Dialog om landskapet, i landskapet : naturvägledning i fysisk planering

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Vera Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :naturvägledning; deliberativa ideal; utomhuspedagogik; medborgardialog; fysisk planering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks huruvida naturvägledning, som facilitering av dialog om landskap, i landskapet kan användas i dialogprocesser vid fysisk planering. Syftet för uppsatsen att bidra med ökad förståelse och kunskap om hur vi kan ha en deliberativ dialog om en plats av socioekologiskt värde i en meningsfull kontext i planering genom naturvägledning. LÄS MER

  2. 12. Demokrati om, genom och för - ett sätt att kunskapsbilda och fostra : En kvalitativ intervjustudie utifrån so-lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Linder; [2023]
    Nyckelord :social education; the mission of democracy; knowledge; civic education; deliberative conversations; so-undervisning; demokratiuppdraget; kunskap; medborgarfostran; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och problematisera hur so- lärare i årskurs 4-6 förhåller sig till såväl som adresserar att undervisa elever om demokrati, genom demokrati för att sedan kunna verka för demokrati. Metoden som används för att få svar på forskningsfrågorna är kvalitativa semistrukturerade intervjuer med ostrukturerade inslag där sex yrkesverksamma lärare från fem olika kommuner blivit intervjuade. LÄS MER

  3. 13. "Enough is Enough!" : political engagement on Twitter in the case of Turkey’s withdrawal from the Istanbul convention

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Hülya Bakca; [2023]
    Nyckelord :civic engagement; political engagement; censorship; social movements; violence against women; woman s rights; counter democracy; social media; hashtag; #istanbulsözleşmesiyaşatır; #istanbulconventionsaveslives; Social Sciences;

    Sammanfattning : This research analyzes the political engagement of Turkish citizens on Twitter, in which underrepresented groups and individuals search for democratic public space to mobilize against injustice. With this in mind, the study focuses on the civic engagement of Turkish citizens on Twitter with the hashtag #istanbulsözleşmesiyaşatır, which translates to‘istanbulconventionsaveslives’. LÄS MER

  4. 14. Den vardagliga demokratin - En kvalitativ stuide av medborgardialog i Lunds kommun

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Oskar Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :Delibrativ demokrati; Arnstein; medborgardialog; policy; intervjuer; Lunds kommun; tjänstemän; politiker; medborgarorganisationer; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this study is to gain a greater understanding of citizen participation in Lund’s municipality. Lund municipality have based their model of participation on Sveriges kommuner och regioner’s (SKR) model of citizen participation which is derived from Arnstein’s model of citizen participation (also known as Arnstein’s ladder of citizen participation). LÄS MER

  5. 15. Facing the Friction of a Totalitarian Government : A critical reading of Orwell's 1984 applying the Pedagogy of Discomfort to themes related to government control

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Houda Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogy of Discomfort to themes related to government control;

    Sammanfattning : This study explores the potential application of George Orwell's novel 1984 in ESL instruction and its influence on promoting discussion among students on divisive political issues. The objective is to examine how the novel's underlying concepts of oppression, dictatorship, and propaganda could encourage critical thinking and social interaction among ESL students. LÄS MER