Sökning: "deliberative teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden deliberative teaching.

  1. 1. Deliberativa samtal vid plöstliga konfliktfyllda situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatrice Lillja; Natalia Krysik; [2024]
    Nyckelord :Deliberative communication; Education; Conflict based pedagogy; Agonism; Phronesis; Intersubjectivity;

    Sammanfattning : Abstract  The following essay will discuss conflict- ridden situations in the classroom and how the teachers’ leadership can strengthen the pupils’ democratic development to resolve these situations. Furthermore, we analyzed how deliberative dialogue could be of use to the teacher when these situations occur, as well as how, through civics education, the pupils could learn how to resolve conflicts in a controlled and peaceful environment. LÄS MER

  2. 2. Värdegrundsarbetet i teori och praktik i Vuxenutbildningen inom Kriminalvården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Viktor Norberg; [2023]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; Adult education; Värdegrund; Values; Deliberativ teori; Deliberative theory.;

    Sammanfattning : This study aimed to describe and analyze the work on values withing the adult education of the correctional service by gathering teachers’ and supervisors’ experiences of how and why they work with values that should characterize adult education. This has been done through an analysis of their experiences based on deliberative democratic theory and deliberative dialouge to identify challenges and opportunities in their professional practice. LÄS MER

  3. 3. "Vi ska göra dom till goda samhällsmedborgare, men vi ska också låta dom ha en egen åsikt och vi ska samtidigt inte vara åsiktspoliser" : En kvalitativ intervjustudie om lärares definition och hantering av kontroversiella frågor i klassrummet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Joanna Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Controversial questions; social studies; teachers management; qualitative method; Kontroversiella frågor; samhällskunskap; lärares hantering; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasielärare i samhällskunskap definierar och hanterar kontroversiella frågor i sin undervisning. Däri ingår både hur lärarna själva väljer att ta upp kontroversiella frågor samt hur de hanterar situationer där elever uttrycker sig på kontroversiella sätt. LÄS MER

  4. 4. Demokrati om, genom och för - ett sätt att kunskapsbilda och fostra : En kvalitativ intervjustudie utifrån so-lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Linder; [2023]
    Nyckelord :social education; the mission of democracy; knowledge; civic education; deliberative conversations; so-undervisning; demokratiuppdraget; kunskap; medborgarfostran; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och problematisera hur so- lärare i årskurs 4-6 förhåller sig till såväl som adresserar att undervisa elever om demokrati, genom demokrati för att sedan kunna verka för demokrati. Metoden som används för att få svar på forskningsfrågorna är kvalitativa semistrukturerade intervjuer med ostrukturerade inslag där sex yrkesverksamma lärare från fem olika kommuner blivit intervjuade. LÄS MER

  5. 5. Demokratiundervisning i grundskolan - Lärares förhållningssätt och undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Forsberg; Saga Ericsson Damm; [2022]
    Nyckelord :Demokrati; demokratiuppdrag; grundskola; samhällsorienterade ämnen; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how elementary school teachers work with the concept of democracy in the classroom. In this study different methods for teaching about the concept of democracy are analyzed as well as teachers' attitudes towards democracy education. LÄS MER