Sökning: "demokrati modeller"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden demokrati modeller.

  1. 1. Skolans främsta uppgift En kvalitativ innehållsanalys av demokratiskildringar i läroböcker för samhällskunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marcus Löwgren; [2023-06-15]
    Nyckelord :Samhällskunskap; demokrati; läroböcker; demokratimodeller; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Att lära ut och främja demokrati är en viktig del av undervisningen i skolämnet samhällskunskap. Från statsvetenskapligt håll har det dock påpekats att begreppet ’demokrati’ kan definieras på flera olika sätt. LÄS MER

  2. 2. Demokratiuppdraget i samhällskunskapsundervisningen. : En studie av gymnasieelevers uppfattning om demokrati som begrepp och utförande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :demokrati; undervisning; elevperspektiv; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har för avsikt redovisa en studie av elevers uppfattningar om begreppet demokrati. Studien genomfördes via en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer av fem elever i gymnasiets årskurs tre för att fånga upp demokratins uttryck i undervisningen i ämnet samhällskunskap utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Folkbibliotekens demokratiska uppdrag : En kvalitativ studie av folkbibliotekariers uppfattningar om programverksamheters betydelse för att utveckla det demokratiska samhället

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Erik Hugosson; [2022]
    Nyckelord :Public library; Public librarians; Values; Library programmes; Democracy; Public sphere; Models of democracy; Social turn; Pluralistic agonism; Folkbibliotek; Folkbibliotekarier; Värden; Programverksamheter; Demokrati; Offentlig sfär; Demokratiska modeller; Social vändning; Pluralistisk agonism;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna kandidatuppsats är att analysera hur folkbiblioteken verkar för samhällets demokratiska utveckling genom sina programverksamheter. De värden som utgör ramen för de demokratiska samhällena ligger även till grund för beskrivningen av de allmänna bibliotekens uppdrag. LÄS MER

  4. 4. "Välkommen till vår verklighet" & "Just nu" : En kvalitativ multimodal audiovisuell analys av Försvarsmaktens reklamkampanj från årtalen 2011 och 2020

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Alexander Mekonen; Rebecca Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Strategic communication; rhetoric; semiotics; denotation; connotation; ethos; pathos; logos; Strategisk kommunikation; retorik; semiotik; denotation; konnotation; ethos; pathos; logos;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om en undersökning av Försvarsmaktens reklamkampanjer ‘’Välkommen till vår verklighet’’ och ‘’Just nu”, från år 2011 och 2020. Studiens två frågeställningar ligger som grund till vårt syfte att undersöka hur Försvarsmakten framställer sig i deras två centrala reklamkampanjer och vilka skillnader och likheter som framkommer mellan dessa årtal. LÄS MER

  5. 5. Kolla modellen! : En studie om hur undervisning kan synliggöra kritiska aspekter av det parlamentariska systemet med hjälp av en visuell modell.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Caroline Bäuml; Hanna Carlander Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; visuella modeller; flödesschema; fenomenografi; variationsteori; kritiska aspekter; det parlamentariska systemet; demokrati;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att utveckla en fördjupad förståelse för hur undervisning kan utformas då man med hjälp av en visuell modell vill skapa förutsättningar för elever att föra kvalificerade resonemang om relationer mellan olika aktörer i det parlamentariska systemet. För att ta reda på detta undersöktes vilka möjliggörande element som tycks leda till att elever urskiljer kritiska aspekter av ett flödesschema av det parlamentariska systemet, samt vilka möjligheter och utmaningar som uppstår i samband med ett undervisningsupplägg baserat på en visuell modell, i detta fall i form av ett cirkulärt flödesschema av det parlamentariska systemet. LÄS MER