Sökning: "demokratibegreppet"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade ordet demokratibegreppet.

  1. 1. Förskoledemokrati i praktiken.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Hansson; Karin Göransson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Förskola; Demokrati; Aktörskap; Didaktik; Pedagog; Barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan tar sig an demokratiuppdraget och hur det förmedlas till barnen. En utgångspunkt är att demokratiska värden inte kan stå för sig själv utan blir till genom mellanmänskliga relationer. LÄS MER

  2. 2. En demokratisk kanon? : Demokratibegreppet i samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :August Burman; Gustaf Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :demokrati; samhällskunskap; Dahl; Schumpeter; läroboksanalys; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka om det finns en samstämmighet i hur samhällskunskapslärare definierar demokratibegreppet. Vidare syftar även studien till att undersöka huruvida det finns en samstämmighet i vilka arbetssätt och examinationsformer som används inom samhällskunskapen gällande demokratimomentet. LÄS MER

  3. 3. Demokratiuppdraget i samhällskunskapsundervisningen. : En studie av gymnasieelevers uppfattning om demokrati som begrepp och utförande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :demokrati; undervisning; elevperspektiv; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har för avsikt redovisa en studie av elevers uppfattningar om begreppet demokrati. Studien genomfördes via en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer av fem elever i gymnasiets årskurs tre för att fånga upp demokratins uttryck i undervisningen i ämnet samhällskunskap utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Att utbilda i och genom demokrati i samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur ämneslärare utbildar i och genom demokrati på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Axel Petersson; [2022]
    Nyckelord :utbildning i demokrati; utbildning genom demokrati; samhällskunskap; Robert Dahl;

    Sammanfattning : I den rådande läroplanen för gymnasieskolan står framskrivet att undervisningen skall ske genom demokratiska arbetsmetoder (Skolverket 2011a), det vill säga att undervisningen skall ske genom demokrati. Samtidigt står det framskrivet i ämnesplanen för samhällskunskap på gymnasiet att innehållet i undervisningen skall bestå av demokrati (Skolverket 2011b), det vill säga att undervisningen skall vara i demokrati. LÄS MER

  5. 5. Grunden för våra demokratiska medborgare genom deliberativa samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Hellström; Jovanovska Isabella; [2021]
    Nyckelord :deliberativ demokrati; demokrati; elevinflytande; grundskola; medborgarskap; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka vad forskningen säger om hur skolor i Sverige kan arbeta med att fostra eleverna till demokratiska medborgare, detta i relation till styrdokumenten. I dag lever vi i ett demokratiskt samhälle där samhällets uppbyggnad vilar på demokratins grunder som alla svenska medborgare ska ha kunskap om. LÄS MER