Sökning: "demokratisk jämlikhet"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden demokratisk jämlikhet.

  1. 1. Inkluderingsarbetet med barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie om begreppen barn i behov av särskilt stöd och inkludering samt hur ett inkluderande arbetssätt ser ut i mötet med barn i behov av särskilt stöd. Förskolan som en likvärdig, demokratisk plats där barnen är delaktiga och inkluderade

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Claudia Brandt; Maja Fogelberg; [2021]
    Nyckelord :Inclusion; Children in need of special support; Democracy; Participation; Equality; Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; Demokrati; Deltagande; Jämlikhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate the concepts of children in need of special support, inclusion and how preschool teachers work with an inclusive approach in preschool with children in need of special support. The research questions that have formed the basis of this study have been 1) What does the preschool teacher's definition of the concept of children in need of special support consist of? 2)What does the preschool teachers' definition of the concept of inclusion around children in need of special support consist of?  3) How do the preschool teachers describe what an inclusive way of working looks like in preschool? 4) What previous experience do preschool teachers have of working based on an inclusive approach? The study was conducted with qualitative interviews of six preschool teachers where the collected data material was analyzed with a thematic analysis. LÄS MER

  2. 2. En könad praktik? -En kvalitativ studie om hur förskolepedagogers interaktioner med barnen på förskolanreproducerar samhälleliga könsnormer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Christine Basher; Louise Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Gender; gender differences; equality; preschool educators; preschool; Kön; könsskillnader; jämlikhet; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : As an institution, the preschool shall contribute to an active education of democracy andequality. Preschool educators are important intermediaries within the educational system andtheir work shall contribute to a democratic environment. LÄS MER

  3. 3. Informationsteknologin och demokratins möjligheter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Christopher Andersson Cervin; Victor Håkansson; [2020]
    Nyckelord :Blockchain; Datavetenskap; Habermas; Informationsteknologi; Kritisk teori; Social computing; Sociala medier; public sphere; konsensus; peer-to-peer; Det gemensamma;

    Sammanfattning : Det demokratiska projektet har pågått i tusentals år. En av dess uttolkare och teoretiker är Jürgen Habermas som med sina teorier om deliberativ demokrati och Public Sphere formulerat teorier om mer jämlikhet och rättvisa grundat i den mänskliga kommunikationen. LÄS MER

  4. 4. Han, hon eller hen? : En genusanalys av den muslimska kvinnans roll i gymnasieskolans religionsundervisningsmaterial

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Malin Rönnqvist; Emelie Roslund; [2020]
    Nyckelord :Genus; läromedelsanalys; islam; religionsvetenskap; jämställdhet; jämlikhet; integration; mångfald; styrdokument; interkulturellt lärande;

    Sammanfattning : I denna uppsats kommer den muslimska kvinnans ställning i religionsundervisningens läromedel i gymnasieskolans att granskas ur ett genusperspektiv. För att studera detta kommer den generella bilden av kvinnans status som troende muslim i det svenska samhället att belysas. LÄS MER

  5. 5. Musik- och kulturskolornas ideologi ur ett bildningsperspektiv

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Håkan Sandh; [2019]
    Nyckelord :Music; music school; drama; visual art; dance; School of Arts; history; ideology; bildung; Musik; musikhistoria; musikskola; kulturskola; historia; ideologi; bildning;

    Sammanfattning : In the years around 1950 the first Music Schools – organized by the municipalities – started in Sweden. They were a result of local initiatives. They were not a part of the national school system. Instead their focus was on creating opportunities for children to learn to play an instrument in their spare time. LÄS MER