Sökning: "demokratiskt ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden demokratiskt ledarskap.

  1. 1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Strömberg; Sabrina Pijuk; [2024-02-26]
    Nyckelord :Rasifiering; Rasism; Antidiskrimineringsarbete; Pedagogens förhållningssätt och Pedagogiskt ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER

  2. 2. Nyckelfaktorer för utveckling av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap: En forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Lundblad; Sandra Thelin; [2024]
    Nyckelord :democracy; democratic classroom; elementary school; middle school; student influence; demokrati; demokratiska arbetssätt; demokratisk undervisningsmetod; demokratiskt medborgarskap; demokratiuppdrag; lärare; mellanstadiet; samhällskunskap; SO; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Detta arbete utforskar utvecklingen av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap. Studiens syfte är att ge lärare en fördjupad förståelse för praktisk implementering av demokratiuppdraget, en central aspekt i den aktuella läroplanen för grundskolan (Lgr 22). LÄS MER

  3. 3. Det auktoritära ledarskapet idag

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Rowson; Albin Thurén; Johanna Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Management discourse; leadership; leadership characteristics; leadership styles; authoritarian leadership; democratic leadership; laissez-faire leadership; leadership trends; fictitious leaders; Managementdiskurs; ledarskap; ledarskapsegenskaper; ledarskapsstilar; auktoritärt ledarskap; demokratiskt ledarskap; laissez-faire ledarskap; ledarskapstrender; fiktiva ledare;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att undersöka hur framgångsrika ledare framställs idag och till vilken utsträckning samt i vilka situationer de brukar ett auktoritärt ledarskap. För att uppfylla studiens syfte har dagsaktuella ledarskapstrender samt fiktiva ledare i aktuell populärkultur analyserats genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Mineralresursers effekt på styrelseskick - Fallstudie av Botswana & Chile

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Noa Persson; Ange-Chadia Uwamahoro; [2023]
    Nyckelord :Political resource curse; good governance; Botswana; Chile; mineral countries; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att undersöka hur länderna Botswana och Chile undkommit den politiska resursförbannelsen. Den politiska resursförbannelsen antyder på ett negativt förhållande mellan naturresurser och demokratisk utveckling. Forskning tyder på att institutioner påverkar hur ett land påverkas av förekomsten av naturresurser. LÄS MER

  5. 5. Ensemble som tillval : Samtal om ensemblespel med gymnasieelever som läser musik som tillval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Hans Karlsson; Hanna Lönnroos; [2023]
    Nyckelord :ensembles; ensemble playing; ensemble teaching; high school; special variant; optional; group dynamics; groups; ensembler; ensemblespel; ensembleundervisning; gymnasium; särskild variant; tillval; gruppdynamik; grupper;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete fokuserar på att utforska hur gymnasieelever som läser ett nationellt program med musik som tillval uppfattar ensemblespel. Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om hur dessa elever ser på och upplever ensemblespel. LÄS MER