Sökning: "den sociokognitiva teorin"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden den sociokognitiva teorin.

  1. 1. Matematikångest

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Louise Läckström; Maya Molin; [2021-08-19]
    Nyckelord :matematikångest; matematikängslan; känslosamma svårigheter med matematik; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka några lärares erfarenheter kring elevers matematikångest, hur och i vilka situationer detta yttrar sig och hur några lärare arbetar för att hantera och förebygga elevernas matematikångest. Detta för att skapa en större förståelse kring hur lärare kan förebygga så att eleverna inte behöver känna matematikångest. LÄS MER

  2. 2. Matematikängslan i klassrummet : Hur lärare i årskurs 4–6 beskriver att de anpassar undervisningen för att stötta elever med matematikängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Joakim Sandberg; Hanna Stenborg; [2021]
    Nyckelord :elevers känslor; elevers prestation; matematisk oro; matematikundervisning; matematikångest; matematikängslan;

    Sammanfattning : Matematikängslan hämmar till stor del den matematiska utvecklingen hos mångaelever. Fenomenet ligger hos eleven men det får konsekvenser för undervisningendär läraren behöver ta detta i beaktande. LÄS MER

  3. 3. Språklig sårbarhet i förskolan : Pedagogers upplevelser av barn i språklig sårbarhet och tillgängliga lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelina Boman; Somayeh Bozaghian; [2019]
    Nyckelord :Förskola; språklig sårbarhet; lärmiljöer;

    Sammanfattning : Språkets utveckling är en av de stora förändringarna i livet. När vi kan kommunicera med varandra och göra oss förstådda blir händelser i livet meningsfulla. Ett nytt begrepp, språklig sårbarhet, kommer att presenteras och lyftas genomgående under arbetet. LÄS MER

  4. 4. Elevers läsvanor : En kvalitativ studie av fyra fordonselevers läsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Frans Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :Reading habits; interest in reading; reading proficiency; reading development; path of least resistance; self-efficacy; the peer effect; the Matthew effect; operant conditioning; the zone of proximal development; the social cognitive theory; the theory of cognitive development; word decoding; unaccompanied refugee children; the motor vehicle program and upper secondary school.; Läsvanor; läsintresse; läsförmåga; läsutveckling; minsta motståndets lag; självförmåga; kamrateffekten; Matteus-effekten; operant betingning; proximalzonsteorin; den sociokognitiva teorin; den kognitiva utvecklingsteorin; ordavkodning; ensamkommande flyktingbarn; fordonsprogrammet och gymnasium.;

    Sammanfattning : The following study was conducted at an upper secondary school in Sweden and attempts to explore the question of what influences male pupils’ reading habits. Many quantitative international studies, including PISA, PIRLS and IEA Reading Literacy, have sought to answer this question, but only partially succeeded due to the limitations of their methods. LÄS MER