Sökning: "den vänliga maktutövningen"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden den vänliga maktutövningen.
1. Talrädsla ur ett elevperspektiv : En kvalitativ undersökning om elevernas erfarenheter av talrädsla och klassrummets maktstruktur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Denna studie har min egen studie, När kommunikationen brister (Nilsson, 2018) bakom sig i vilken fokus läggs på forskningens skillnader mellan å ena sidan pedagogiskt å andra sidan psykologiskt sätt att se på talrädsla som ett problem för den didaktiska praktiken i svenskämnet. Denna undersökning av talrädslan intar ett elevperspektiv med syfte att se till elevernas erfarenheter av sin talrädsla samt hur eleverna tycker att läraren utövar makt i det pedagogiska klassrummet och svenskundervisningen. LÄS MER
2. Den som ger sig in i leken får leken tåla! : En studie om barns maktlekar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Our essay is about children's exercise of power, oppression or domination in games or when playing on school grounds with one and other. We thought it would be interesting to look into how children in preschool and up to the fifth grade use power acts respective power plays in leisure-time. LÄS MER
3. Livskunskap som arena för den vänliga, milda maktutövningen – en studie av livskunskap i skolan utifrån ett maktperspektiv.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med detta examensarbete är att undersöka ämnet livskunskap ur ett maktperspektiv. Minfrågeställning är ”Hur kan man förstå livskunskap som en arena för ’vänlig’ eller ’mild’maktutövning?”. Jag har utgått ifrån två avhandlingar, Med facit i hand. LÄS MER
4. Gymnaiseelever och deras föräldrar : uppfattningar av uppfattningar
Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Det övergripande syftet är att beskriva diskurser gymnasie¬ungdomar med mångkulturell bakgrund kan ha att hantera och hur ungdomarna anger att de hanterar olikheter mellan diskurser. Följande konkreta frågeställningar utformas: Hur beskriver de intervjuade eleverna sina föräldrars syn på den svenska skolan? Vilka strategier använder sig intervjupersonerna med mångkulturell bakgrund av för att hantera situationen? Sex gymnasieungdomar intervjuades i halvstrukturerade samtal som skrevs ut och tolkades hermeneutiskt. LÄS MER