Sökning: "design av e-tjänster"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden design av e-tjänster.

  1. 1. Språkets betydelse för positiva användarupplevelser : en undersökning av sambandet mellan språk och användbarhet i e-tjänster

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maud Källqvist; Sofia Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Användbarhet; användarupplevelse; flow; språk; tonalitet; läsbarhet;

    Sammanfattning : In future hyper contextual environments, information architecture will play a crucial role in organizing and making information accessible in a meaningful way for users to interact with multiple devices and information sources simultaneously. Using flow theory as a framework, this paper examines the relationship between usability and positive user experience from the perspective of an information architect, based on language tone, readability, information quality, and interaction quality. LÄS MER

  2. 2. Hur äldre internetanvändare lättare kan förstå hur man använder 1177.se : Att förnya recept med hjälp av 1177:s e-tjänster

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sebastian Olsson; [2023]
    Nyckelord :Design; user; information; internet; interaction; user; communication; readability; readability; audience; recipe; symbol; technology information; text.; Användare; design; information; internetanvändare; interaktion; kommunikation; läsbarhet; läslighet; målgrupp; recept; symbol; teknikinformation; text.;

    Sammanfattning : Det är ofta äldre personer behöver besöka 1177.se och på grund av att samhället och dess information har blivit alltmer digitaliserad blir det svårare för den äldre generationen som inte växt upp med den nu moderna tekniken. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar och möjligheter med en användarcentrerad utveckling av e-tjänster hos en myndighet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Agnes Rytiniemi; Frida Tervonen; [2023]
    Nyckelord :Services; e-services; service design; user-involvement; e-service development; user-centered e-service development; Tjänster; e-tjänster; tjänstedesign; användarinvolvering; e-tjänsteutveckling; användarcentrerad e-tjänsteutveckling;

    Sammanfattning : Denna fallstudie hade som syfte att undersöka utvecklingen av e-tjänster i en myndighet, med fokus på hur de kan anta ett användarcentrerat förhållningssätt. Data har samlats in från myndighetsanställda som är involverade i utvecklingen av e-tjänster, genom en förstudie samt semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. TILLGÄNGLIGHET FÖR DYSLEKTIKER OCH OFFENTLIGA E-TJÄNSTER : Tillgänglighetsanpassade heuristiker för User Experience Designers

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Bernerstedt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I takt med att samhället digitaliseras behöver den offentliga sektorn vara noggrann med att göra sina e-tjänster tillgängliga för alla. Medan vissa människor tjänar på att tjänster blir snabbare, mer bekväma och mindre kostsamma att ta del av riskerar människor med fysiska och kognitiva funktionsvariationer att utebliva från systemet om tillgängligheten inte är god. LÄS MER

  5. 5. Designprinciper för design av digitala formulär i mobila e-tjänster inom hälso- och sjukvården

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Annica Berndts; Emma Johansson; [2022]
    Nyckelord :anamnes; digitala formulär; interaktionsdesign; designprinciper; prototyp; design science; ux;

    Sammanfattning : En anamnes är när patienten med egna ord svarar på frågor om sin personliga sjukdomshistoria. Anamnesen skrivs idag upp till 20 gånger per vårdtillfälle tillsammans med epikrisen avvårdpersonal. LÄS MER