Sökning: "det individualpsykologiska perspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden det individualpsykologiska perspektivet.

  1. 1. En skola fri från verbal mobbning. En studie av gymnasieskolans specialpedagogers perspektiv om förebyggande arbete mot verbal mobbning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sara Pejman; [2020-04-01]
    Nyckelord :verbal mobbning; förebyggande arbete och åtgärder; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om verbal mobbning i två gymnasieskolor. Mer precist beskrivs fyra specialpedagogers syn på det förebyggande arbetet som sker mot verbal mobbning. LÄS MER

  2. 2. Därför slog jag henne! : En kvalitativ studie om mäns erfarenheter av sitt våld mot sina tidigare partners

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Diana Pietrzyk; [2018]
    Nyckelord :domestic violence; men respond to domestic violence; men s violence against women; men on their violence on women; men in rehab for domestic violence; men s thoughts on violence against women; men in rehab for violent behavior; men talk about violence against partners; why do men hit women? violence in close relationship; violence against women in close relationship; mäns våld mot kvinnor; män om sitt våld mot kvinnor; män som gått i behandling för våld i nära relation; förklaringar till mäns våld mot kvinnor; intervjuer med tidigare våldsamma män; våldsamma män; mäns perspektiv på sitt våld mot kvinnor; mäns syn på sitt våld mot kvinnor; varför slår män kvinnor?; mäns våld mot kvinnor; mäns tankar kring sitt våld mot kvinnor; våld i nära relation; upplevelser av våld i nära relation; organisationer som arbetar med våldsamma män; behandlingar för våldsamma män och manscentrum;

    Sammanfattning : The aim of the study has been to highlight men's experiences of their violence against their former partners. The questions that answered the purpose of the study have focused on the reasons why men tend to use violence against their partners and whether they subsequently take responsibility for their violence and if so, how this is the case. LÄS MER

  3. 3. Fem myror och Bokstavslandet : Analys och jämförelse av två digitala lärresurser för bokstavsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Micaela Nordqvist; Jenny Westerberg; [2016]
    Nyckelord :Bokstavsinlärning; Fonologisk medvetenhet; Digitala lärresurser; Barnprogram; Samtalsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur två pedagogiska barnprogram arbetar med det språkliga innehållet. Forskningen som studien vilar på tematiserades utifrån tre huvudteman; det individualpsykologiska perspektivet, det socio-interaktionella perspektivet samt forskning om barnprogram. LÄS MER

  4. 4. I våldets grepp. : En litteraturöversikt om vilka teoretiska perspektiv det finns om varför en kvinna stannar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Senada Sacic; Sanam Safaie; [2008]
    Nyckelord :Mäns våld mot kvinnor i nära relationer; litteraturöversikt; det individualpsykologiska perspektivet; det strukturella könskullturella perspektivet; det socialpsykologiska perspektivet; Sverige;

    Sammanfattning : 16 kvinnor dör varje år på grund av våld i hemmet och enligt undersökningen Slagen Dam har varannan kvinna sen sin 15-årsdag blivit utsatt för någon form av våld av en närstående man. Trots dessa siffror är mörkertalet för antalet kvinnor som utsätts för våld i hemmet fortfarande väldigt stort. LÄS MER

  5. 5. Lärares didaktiska val i skolans inledande läs- och skrivundervisning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Åhman; Sarah Boljang; [2007]
    Nyckelord :läsa; skriva; läsundervisning; skrivundervisning; det individualpsykologiska perspektivet; det socialinteraktionistiska perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete var att belysa lärares didaktiska val utifrån ett individualpsykologiskt och ett socialinteraktionistiskt perspektiv på läs- och skrivlärande. Vi valde kvalitativ intervju med förutbestämda frågor och utrymme för följdfrågor. LÄS MER