Sökning: "detaljhandel"

Visar resultat 1 - 5 av 330 uppsatser innehållade ordet detaljhandel.

  1. 1. Computationally Efficient Explainable AI: Bayesian Optimization for Computing Multiple Counterfactual Explanantions

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Giorgio Sacchi; [2023]
    Nyckelord :Explainable AI; Counterfactual Explanations CFEs ; Bayesian Optimization BO ; Black-Box Models; Model-Agnostic; Machine Learning ML ; Efficient Computation; High-Stake Decisions; Förklarbar AI; Kontrafaktuell Förklaring CFE ; Bayesiansk Optimering BO ; Svarta lådmodeller; Modellagnostisk; Maskininlärning; Beräkningsmässigt Effektiv; Beslut med höga insatser;

    Sammanfattning : In recent years, advanced machine learning (ML) models have revolutionized industries ranging from the healthcare sector to retail and E-commerce. However, these models have become increasingly complex, making it difficult for even domain experts to understand and retrace the model's decision-making process. LÄS MER

  2. 2. Hur oförväntade makroekonomiska svängningar påverkar aktiemarknadens branschindex : En komparativ analys mellan Sverige, Danmark, Finland och Tyskland

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jennie Utterberg; Johanna Bååth; [2023]
    Nyckelord :Stock market; Stock return; Sector index; Macroeconomic variables; Unexpected risk factors; Time series analysis; APT model; Aktiemarknaden; Aktieavkastning; Branschindex; Makroekonomiska variabler; Oförväntade riskfaktorer; Tidsserieanalys; APT-modellen;

    Sammanfattning : Med bakgrund till det ökade intresset för aktier och dagens ekonomiska läge är det högst aktuellt att undersöka relationen mellan makroekonomiska svängningar och aktiepriserna på den svenska börsen. Det finns flera teorier som försöker förklara hur aktiepriser förändras, en allmän slutsats är att externa faktorer påverkar priset genom oförväntade händelser. LÄS MER

  3. 3. Effekterna på den strukturella prestandan i samband med ett verksamhetsbyte för ett flerbostadshus som konverteras till en kommersiell byggnad

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskap

    Författare :Markus Hallinder Karlsson; Matin Habibi; [2023]
    Nyckelord :FEM; Konstruktion; Konstruktions beräkningar; Eurokod; Verksamhetsbyte; Flerbostadshus; Kommersiell byggnad;

    Sammanfattning : Genom att köpa upp en billig befintlig byggnad som är ur bruk och därefter bygga om byggnaden så kan en besparing erhållas då det oftast är billigare att bygga om än att riva allt och bygga nytt. För att undvika att bygga nytt och istället bygga om så undersöks möjligheterna till att utföra ett byte av verksamhet i ett befintligt flerbostadshus i Stockholm. LÄS MER

  4. 4. Enhancing Care for Occupational Burnout : Leveraging Digital Humans by Exploring Trust-Building Communication

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tania Amel Sayyah; [2023]
    Nyckelord :digital humans; stigma; linguistic trust-building; burnout; digital humans; stigma; språkligt förtroendebyggande; utmattningssyndrom;

    Sammanfattning : Current research and the scarcity of mental health resources indicate that patients increasingly rely on internet-based health information. Occupational burnout and the associated stigma with the diagnosis often prevent people from seeking help for mental health issues. LÄS MER

  5. 5. Att inspirera och interagera: Utforskning av showroom-formatets värdeskapande aspekter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :August Åkesson; Christian Abdulahad; [2023]
    Nyckelord :Showrooming; Showroom-format; Värdeskapande; Värdesamskapande; Konsumentupplevelse; Butiksmiljö; Produktexponering; Köpprocess; Detaljhandel; Sällanköpsvaror; Foto-elicitation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inledning: Denna studie undersöker förändringar i konsumtionsvanor till följd av digitaliseringen samt betonar behovet av anpassningsbara butiksformat. I synnerhet undersöks showroom-formatet och dess värdeskapande aspekter från konsumenternas perspektiv. LÄS MER