Sökning: "developmental psychology."

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden developmental psychology..

  1. 1. “Det viktiga går att ha kvar.” Existentiella perspektiv på klimatkrisen : en kvalitativ religionspsykologisk fallstudie på individ-, grupp- och samhällsnivå

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Marie Vildhammar Okker; [2024]
    Nyckelord :climate worry; existential concerns; existential health; resilience; psychology of religion; klimatkänslor; klimatångest; klimatoro; existentiell hälsa; yttersta frågorna; resiliens; religionspsykologi; psykisk hälsa;

    Sammanfattning : Climate change is perceived as one of the most serious threats to humanity. Overthe last decade self-reported anxiety has increased in the Swedish population,especially among children and young adults. LÄS MER

  2. 2. Historieundervisningen på lågstadiet? : Hur lärare för de yngre åren ser på yngre barns förmåga att förstå historia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Andersson; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; lågstadiet; ämnesförståelse; historieundervisning; histo-risk tid; historisk utveckling; historiska tankeredskap; läromedelsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att försöka undersöka hur f-3 lärare ser på yngre barns förmåga att förstå historia samt hur de undervisar för att utveckla elevernas historiska kunskaper och ämnesförståelse. Detta genom att med semistrukturerade intervjuer fråga två lärare om hur de väljer att planera och undervisa i ämnet för att skapa förutsättningar för eleverna att utveckla ett historiemedvetande. LÄS MER

  3. 3. Konst för alla? : Om bildkonst för olika utvecklingsmässiga eller kognitiva förutsättningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Elisabet Stensdotter; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to find out if and how people with different cognitive and developmental conditions than a neurotypical adult can experience visual art. I examine this question based on the case study of neurotypical children aged 0–2 years. The questions I ask are: 1. LÄS MER

  4. 4. ”Ja, man kan skylla på dem för det händer så mycket runt dem ändå” : En studie om hur förskollärare bemöter barn som utför kränkande handlingar i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Zena Assali; Marija Vujkovic; [2021]
    Nyckelord :Developmental psychology; pre-school; socio-economic background; sociocultural perspective; aggressive behaviour; phenomenology; Utvecklingspsykologi; förskoleklass; socioekonomisk bakgrund; sociokulturellt perspektiv; aggressivitet; fenomenologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how preschool teachers face children who they perceive as children with behavioral problems and how they act in the daily work to prevent and counter violations. The study aims to observe how preschool teachers deal with children who they experience as having behavioral problems in the form of aggression. LÄS MER

  5. 5. Association between Parental Engagement and Learning Materials towards the Cognitive and Social-Emotional Development of Children 3 to 4 years of age in Zimbabwe – a Cross Sectional Study

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsa

    Författare :Lydia Matziaraki; [2021]
    Nyckelord :early childhood development; child development; LMIC; Low and Middle Income Countries; Africa; zimbabwe; child psychology; global Health; public Health; 3 to 4 year old; cognitive; social-emotional; socioemotional; parents; parental; parental involvement; UNICEF; MICS; parental engagement; stimulation; books; toys;

    Sammanfattning : Aim: The aim of this work was to broaden the understating of the role of parental engagement and learning materials at home, in promoting high cognitive and social emotional development. The study assessed the connection between maternal and paternal engagement, having 3 or more books and 2 or more types of playthings, towards the cognitive and social-emotional development of children. LÄS MER