Sökning: "dewey och läroplanen"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden dewey och läroplanen.

  1. 1. “Jag hade sagt att det är mycket viktigt faktiskt, framtiden går i detta spår” : En studie om förskollärares syn på digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Cazandra Lövander; Lydia Selberg; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitalisering; framtiden; förskola; förskollärare; läroplan;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie är syftet att förstå förskollärares syn på digitala verktyg och tillämpning i verksamheten. Schrievers olika begrepp samt en utbildningsfilosofisk text av Dewey används som teoretiska perspektiv för studien. Dessa begrepp hjälper vid tolkning av det insamlade empiriska materialet. LÄS MER

  2. 2. Barnlitteraturen och vär(l)den : Demokratiska värderingar som synliggörs i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Candice Hermes-Smith; Therés Andersson; [2021]
    Nyckelord :book talks; children’s literature; democracy; values; visual text analysis; barnlitteratur; boksamtal; demokrati; visuell textanalys; värderingar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how norms and values are described in children´s literature and compare these descriptions with the democratic norms and values in the curriculum.  The theory is inspired by Dewey’s theory about the democratic society. LÄS MER

  3. 3. Implementeringen av utbildning för hållbar utveckling i svensk grundskolas läroplan : En intervjustudie om hur implementeringen ser ut och fungerar i praktiken, ur lärarnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Ebba Leandersson; [2021]
    Nyckelord :Education for sustainable development; sustainability pedagogies; attitude and behavior changes; Dewey s theory; Utbildning för hållbar utveckling; hållbarhetspedagogik; attityd- och beteendeförändringar; Dewey s teori;

    Sammanfattning : Utbildning för hållbar utveckling är en oumbärlig komponent för att nästkommande generation ska kunna utveckla kompetenser och färdigheter för att hantera och förebygga de klimatförändringar och miljöproblem vi människor står inför. Skolan anses vara den mest avgörande platsen när det gäller att inspirera, motivera och utbilda miljömedvetna individer. LÄS MER

  4. 4. Bild och skapande med de yngsta barnen i förskolan : “Det kanske inte gör något om det blir lite färg på golvet eller bordet”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Isabelle Aspmo; Viktoria Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Accessibility; Creating; Environment; Image; Material; Bild; material; miljö; skapande och tillgänglighet;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to gain an in-depth understanding of how preschool teachers work with support in the curriculum to provide access to the environment and materials for creation to the youngest children in preschool. The purpose of the study is to gain an in-depth understanding of how preschool teachers work with support in the curriculum to provide access to the environment and materials for the youngest children in preschool. LÄS MER

  5. 5. Laborera, kommunicera och göra matematik : En studie om hur olika läromedelsserier förhåller sig till kommunikativ matematik och laborativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :August Elebring; Anna Hallberg; [2020]
    Nyckelord :Laborativt lärande; kommunikativt lärande; upplevelsebaserat lärande; göra erfarenheter; sociokulturellt lärande; interaktion; matematik;

    Sammanfattning : Den här studien har haft som syfte att undersöka två läromedelsserier i matematik ämnade för årskurs 1-6. Undersökningen fokuserade på hur dessa två läromedelsserier dels förhåller sig rådande läroplan samt hur ofta de främjar olika former av kommunikativt och laborativt lärande. LÄS MER