Sökning: "didaktik begreppsbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden didaktik begreppsbildning.

  1. 1. Ut i friska luften! : En enkätstudie av förskollärarnas syn på utveckling utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Andersson; Sara Törnlund; [2023]
    Nyckelord :Frihet; leken; naturen och lekgåvor;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken rollutomhusmiljön har för barnens utveckling i förskolans verksamhet. Studien var upplagd i form av en enkätundersökning om vad förskollärare anser att utomhusmiljön bidrar med till barnens utveckling, vilka förmågor de anser att barnen övar på i utomhusmiljön samt hur förskollärare uppfattar att utomhusmiljön kan utvecklas i verksamheterna och hur den ideala utomhusmiljön kan se ut. LÄS MER

  2. 2. Barns ordförrådsutveckling : -en litteraturstudie om faktorer som påverkar barns ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Susanne Gårdman; Carina Blom; [2017]
    Nyckelord :Ordförråd; grundskolan; miljömässiga faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa faktorer som påverkar barns ordförråd. För att barn ska kunna tillgodogöra sig undervisning i klassrummet är det viktigt att de har ett basordförråd som byggs ut under skoltiden. LÄS MER

  3. 3. En salig blandning av skolbakgrunder : Andraspråkselevers måluppfyllelse och dilemman i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Liselotte Sjögren; [2015]
    Nyckelord :nyanländ; modersmål; förberedelseklass; högstadium; kommunikation; intervju;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie som utförts på en 7-9 grundskola. Studien syftar till att ge en fördjupad syn av hur andraspråkselever upplevde matematikundervisningen i sina forna hemländer och i jämförelse med den svenska matematikundervisningen de möter. LÄS MER

  4. 4. Varför läxor? : En studie om lärares motiv till att ge läxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Catherine Lindén; Evelina Pollak; [2013]
    Nyckelord :Pedagogik; läxor; respondentintervju; hermeneutik;

    Sammanfattning : Läxan är ett omdebatterat fenomen med både anhängare och motståndare. Oavsett debattens riktning figurerar läxan i skolan, något de flesta lärare behandlar. Grundat i detta väcks frågan om vilka motiv lärare i årskurs 1-3 samt 4-6 anger för att ge läxor. LÄS MER

  5. 5. Hur SO-ämnena kan te sig. Med fokus på några elever i läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Göran Strandlycke; [2012-09-26]
    Nyckelord :elevers uppfattningar; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter; SO-didaktik;

    Sammanfattning : Inledning Under hösten var det många elever på skolan där jag arbetar som hade svårt för att nå upp till kunskapskraven i SO-ämnena. Då det i dessa ämnen ställs stora krav på god läs- och skriv-förmåga fann jag det intressant att studera hur ämnena ter sig för elever i läs- och skrivsvårig-heter. LÄS MER