Sökning: "didaktisk dilemma"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden didaktisk dilemma.

  1. 1. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veaceslav Bendersky; [2024]
    Nyckelord :Slöjddidaktik; tyst kunskap; didaktiska ramar.;

    Sammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER

  2. 2. Individ är inte bara unik, utan i själva verket helig : En studie om hur multiple religious belonging framställs i läromedel för Religionskunskap 1

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Madeline Hübinette Eriksson; [2023]
    Nyckelord :religion; livsåskådning; multiple religious belonging; läroböcker för religionskunskap 1;

    Sammanfattning : Forskning visar på att individualismen ökar i det svenska samhället. Individen anses idag som både unik och helig vilket även är uppsatsens rubrik som är tagen från ”Nyreligiositet i Sverige: Ett religionsvetenskapligt perspektiv” skriven av Liselotte Frisk. LÄS MER

  3. 3. Varför sjöng du inte? : En intervjustudie av lärares anpassningar och strategier i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Intervju; läs- och skrivsvårigheter; anpassningar och strategier; lärare; lärmiljö;

    Sammanfattning : Idén till studien kom från en fallstudie av Lisa Asp-Onsjö (2008) som undersöker skolsituationen för elever med behov av anpassningar och särskilt stöd utifrån begreppen rumslig, social och didaktisk inkludering. Därefter utarbetades syftet med studien, nämligen att undersöka vilka anpassningar och strategier lärare använder sig av i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Vänta här : En vetenskaplig essä om väntan, övergångar och fostran

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Niclas Malín; [2018]
    Nyckelord :waiting; child perspective; circle time; transitions; fostering; didactics; curriculum; norm; hidden curriculum; practical knowledge; authority; väntan; barnperspektiv; samlingar; övergångar; fostran; didaktik; läroplan; normer; dolda läroplanen; praktisk kunskap; makt;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar avstamp i en gestaltning där samlingen samt övergångssituationer ter sig som problematiska. En lärare i förskoleklass vill fostra barnen och gör det utan att kanske se till barnets bästa. LÄS MER

  5. 5. Samma kunskapskrav, olika utformningar : En komparativ studie av läromedlen Svenska impulser 3 (2013) och Svenska 3 - Helt enkelt (2015)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Jacob Forsberg; [2017]
    Nyckelord :Teaching aid comparative study critical close reading didactic formative core content; Läromedel komparativ studie kritisk närläsning didaktik formativ centralt innehåll;

    Sammanfattning : Uppsatsen består av en komparativ studie gjord genom kritisk närläsning av två separata läromedel, Svenska impulser 3 (2013) och Svenska 3 – Helt enkelt (2015). Jämförelsen utgår från hur läromedlen konkretiserar det centrala innehållet och kunskapskraven som berör litteraturundervisning i kursen Svenska 3, och om de samverkar med didaktisk forskning och om de har ett formativt förhållningssätt. LÄS MER