Sökning: "dieges"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet dieges.

  1. 1. DIEGETISKA GRÄNSSNITT OCH IMMERSION I ELEKTRONISKA SPEL

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredric Mourath; [2023]
    Nyckelord :immersion; gränssnitt; dieges;

    Sammanfattning : Immersion är ett tämligen välutforskat område, men de studier som undersöker kopplingen mellan diegetiska gränssnitt och immersion hos spelare har lidit av bristfälliga spelartefakter. Följande studie utnyttjar en spelartefakt som bedömts vara mer passande för att undersöka immersion hos spelare, i syftet att utföra en mer robust undersökning än vad som tidigare gjorts och sätta ett exempel för framtida studier. LÄS MER

  2. 2. Oskarp filmdialog : En språkanalys av filmdialogens förmåga att styra publikperspektivet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Daniel Lindbom; [2022]
    Nyckelord :point of audition; voice-out; conversation analysis; CA; participation framework; filmdialog; dieges; publikperspektiv; point of audition; lyssnarplats; voice-out; conversation analysis; CA; samtalsanalys; ramverk för deltagande; participation framework; priming;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om oskarp filmdialog: filmdialog där orden inte kan uttydas auditivt. Sådan dialog kan konstruera ett publikperspektiv genom att antingen ge eller neka tillgång till filmens fiktiva händelser (se bl.a. Kozloff 2000, Horton 2013). LÄS MER

  3. 3. Musik och ljud i virtuellavärldar : En soundscape-analys av tv- och datorspelen Battlefield 1 och It Takes Two

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sam Nydélius Larsson; [2022]
    Nyckelord :datorspel; tv-spel; soundscape; filmfunktioner; musik i spel; ljud i spel; ludomusicology; ljudlandskap; dieges;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks ljudet och musiken i två svenska speltitlar vid namn Battlefield 1 och It Takes Two. Battlefield 1 från år 2016 är ett fps spel medans It Takes Two från år 2021 är ett action-äventyr spel. Det är en nivå från vardera spelsom det fokuseras på. LÄS MER

  4. 4. Metadieges i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Frans Alexandersson Jensner; Erik Larsson; [2021]
    Nyckelord :Dieges; Ljudkategorisering; Ljuddesign; Metanarrativ; Simulation;

    Sammanfattning : Metadieges i spel presenterar en ny term för hur dieges kan kategoriseras i spel. En granskning har gjorts av modeller som tidigare använt begreppet dieges varpå en lucka har upptäckts. De tidigare modellerna kategoriserar inte ljud i metanarrativ när det finns två narrativa lager. LÄS MER

  5. 5. “For my whole life, I didn’t know if I even existed. But I do. And people are starting to notice” Om att bli till, dö, återfödas & existera via manus & musik i Todd Phillips Joker

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Helene Björkman; [2021]
    Nyckelord :Joker; Arthur Fleck; Todd Phillips; film; comics; psychology; music; Hildur Gudnadottir; origin; reality; copies; Jean Baudrillard; Friedrich Nietzsche; Claudia Gorbman; Pauline Reays; film music; score; George Herbert Mead; Erving Goffman; script; character; Performing Arts;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en komparativ studie mellan originalmanuset till och slutversionen av filmen Joker (Todd Phillips, 2019), tillsammans med en djupgående undersökning av den instrumentala filmmusikens uppbyggnad utifrån Claudia Gorbman och Pauline Reays tankar om den instrumentala musikens roll i filmtexten. Baserat på resultaten av dessa analyser görs sedan en tolkning av filmen med utgångspunkt i George Herbert Meads teorier kring hur människan skapar sitt jag och sin tillhörighet, Erving Goffmans idéer om att framträda sitt jag på en front-respektive backstage samt Jean Baudrillard och Friedrich Nietzsches tankar om kopior, original och verklighet. LÄS MER