Sökning: "digital nudging"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden digital nudging.
1. ICT och CO2 : Skattningsmodell för digitala CO2-avtryck
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Användningen av fossila bränslen och den ökade digitaliseringen har båda en stor påverkan på klimatet. Klimatförändringar är ett allvarligt hot och många länder arbetar för att minska växthusgasutsläppen. Trots ökad användning av förnybar energi är energisektorn fortfarande en stor källa till utsläpp. LÄS MER
2. Desone : En social medieplattform med fokus på hälsa
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : För att lösa FN’s globala mål nummer 3 - god hälsa och välbefinnande - har jag skapat ensocial medie-plattform med fokus på hälsa. Med hjälp av social påverkan och andrametoder för beteendeförändring (kopplat till nudging och gamification) har jag skapat endigital miljö som främjar en hälsosam livsstil. LÄS MER
3. Hem-automation förklimatet genom design
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur ux-design i appar kommunicerar energibesparing i hemmet. Det finns en uppsjö appar på den svenska marknaden vars ändamål är att skapa och styra ett smart hem. LÄS MER
4. Digitala knuffar: den osynliga handen vid online handel : En fallstudie av ett ledande detaljhandelsföretag inom sport- och livsstilsmodesegmentet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Som resultat av globalisering och teknologisk utveckling genomför människor flera beslut i sina privata och professionella liv från digitala enheter. Beslutsfattningen varierar från informationsinhämtning, underhållning och framför allt näthandel. LÄS MER
5. "The Limits of Nudging": A Case Study on Nudge-based Interventions in E-commerce Sustainability
Master-uppsats, Lunds universitet/Internationella miljöinstitutetSammanfattning : Modern consumerism and overconsumption in e-commerce have profound ecological ramifications, necessitating the adoption of pro-environmental behavior. Imagine a world where sustainable choices are seamlessly integrated into our online shopping experience. LÄS MER