Sökning: "digitala immigranter"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden digitala immigranter.
1. Lika olika : En kvantitativ studie kring generationers attityder gentemot sociala praktiker på sociala medier
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att jämföra två generationer kring vad de anser som acceptabelt kontra oacceptabelt att publicera på sociala medier. Studien utgår från Prensky’s (2001) begrepp digitala infödingar och digitala immigranter där respondenter som haft sina formativa år innan genomslaget av sociala medier kategoriserats in som digitala infödingar (18-44 år) och de äldre kategoriseras in som digitala immigranter (45 år eller äldre). LÄS MER
2. “Varför följer du influencers?” : En kvalitativ studie om generation X och Ys inställning till influencers på Instagram.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Internet och sociala medier upptar idag en stor del av många människors liv. Detta tillvägagångssätt att kommunicera är, sett från ett historiskt perspektiv, ett nytt fenomen vilket medför att antalet användare av sociala medier mellan olika generationer varierar. LÄS MER
3. Identiteter över gränser
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I föreliggande studie har immigranters identitetsskapande på digitala medier undersökts.Vidare har detta satts i relation till en integrationsprocess i det svenska samhället. Detteoretiska ramverk som legat till grund för studien är det digitala nätverkssamhället,diaspora, hybridaidentiteter samt kollektiva identiteter. LÄS MER
4. Den dolda ämneskunskapen : en studie kring lärares digitalakompetenser i ämnet bild.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Läroplanen för ämnet bild redogör för att elever i årskurs 4–6 ska utveckla förmågan att skapabilder samt filmer med digitala tekniker och verktyg. Enligt Skolverket upplever hälften avlärare i grundskolor upplever dock ett kompetensutvecklingsbehov gällande IKT sompedagogiskt verktyg. LÄS MER
5. Digital kompetens bland digitala infödingar: Om elevers och lärares syn på elevernas digitala kompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Med bakgrund i de senaste årens digitalisering av skolan och EU-kommissionens formulering av digital kompetens som en av åtta nyckelkompetenser för ett livslångt lärande är studiens syfte att undersöka och jämföra hur lärare och elever på en skola på gymnasienivå ser på elevernas digitala kompetens. Detta görs utifrån tre frågeställningar som rör elevernas syn på sin digitala kompetens, lärarnas syn på elevernas digitala kompetens samt huruvida det finns någon diskrepans mellan dessa båda. LÄS MER