Sökning: "digitala lärspel"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden digitala lärspel.

  1. 1. Matematiklärarens förutsättningar att använda digitala lärspel i undervisningen : En kvalitativ studie om lärares teknikacceptans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Olsson; Alexander Jeppsson; Ebba Kvarnström; [2023]
    Nyckelord :Digital learning games; mathematics; mathematics teachers; mathematics education; teachers technology acceptance; technology acceptance; implementation; Technology Acceptance Model; TAM; Digitala lärspel; matematik; matematiklärare; matematikundervisning; lärares teknikacceptans; teknikacceptans; implementering; Technology Acceptans Model; TAM;

    Sammanfattning : Genom att använda välutformade digitala lärspel med tydligt syfte kanelevers inlärning förbättras och deras positiva attityder gentemotmatematikämnet främjas. För att framgångsrikt införa digitala lärspel imatematikundervisningen är det avgörande att lärare visar acceptans förtekniken. LÄS MER

  2. 2. Digitala lärspel i matematikundervisningen : En litteraturstudie om digitala lärspels påverkan på elevernas motivation och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anton Olsson; Alexander Jeppsson; Ebba Kvarnström; [2023]
    Nyckelord :Digitala lärspel; motivation; engagemang; lärande; matematik; årskurs 4–6; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Digitala inslag har idag en stor roll i skolan, men inom matematik klamrar lärare sig fast vid traditionella undervisningsmetoder. Samtidigt tryter motivationen för matematik hos mellanstadieelever. För att öka motivationen inom matematik uppmanas lärare att utgå från elevernas intresse. LÄS MER

  3. 3. Digitala lärspel i matematikundervisningen i årskurs 4-6 : En kvalitativ intervjustudie om fem matematiklärares användning och upplevelse av digitala lärspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tina Andersson; Ella Kettunen; [2023]
    Nyckelord :digital game-based learning DGBL ; Didaktiska triangeln; ramfaktorer; matematik; digitala lärspel;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Digitala undervisningsverktyg i programmering - En kvalitativ intervjustudie över svenska mellanstadielärares val och användande av system

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Lisa Christensson; Emma Öster; [2023]
    Nyckelord :digitala undervisningsverkyg; digitala lärspel; mellanstadielärare; programmering; lärplattformar; Business and Economics;

    Sammanfattning : En kvalitativ intervjustudie som undersöker vilka faktorer som påverkar mellanstadielärares val och användning av informationssystem för undervisning i programmering. Studien finner att underlättande förhållanden, såsom tillgång till hjälp och fortbildning, samt lärarens eget intresse, är de mest framträdande faktorerna i valet av system. LÄS MER

  5. 5. Genus roll i digitala lärspel i matematikundervisningEn empirisk studie om flickor och pojkars arbetssätt i matematiska digitala lärspel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Vanessa Söderström; Simon Karlström; [2023]
    Nyckelord :Pupils; teacher; gender; mathematics; GBL; gamification; Elever; matematik; genus; spelbaserat lärande; spelifiering;

    Sammanfattning : En empirisk studie med syfte att undersöka likheter och skillnader mellan hur flickor och pojkar arbetar i digitala lärspel i matematik samt om lärare har genusglasögon på sig i matematikundervisning med digitala lärspel. Genom klassrumsobservationer och lärarintervjuer har data samlats in som sedan analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER