Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Musikens tillgänglighet i förskolor från norr till söder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Med anledning av att ingen riksomfattande forskning gjorts över i vilken form samt hur frekvent förskolebarn i Sverige får del av musik under sin utbildning, har vi valt att utföra denna studie. Syftet med studier är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera musikens tillgänglighet på förskolor i Sverige. LÄS MER
2. The Sound Forest : Smartphoneenabled Modulation of Music Through Bodily Movements
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : There is a growing interest in designing for whole body interactions in the field of Human–Computer Interaction, where numerous researchers are using this knowledge for creating new age digital musical instruments, with the secondary focus on creating inclusive music creation mediums for all. The aim was to create a new interaction medium for Sound Forest, a digital musical instrument at Stockholm Museum of Performing Arts. LÄS MER
3. MUSIKUNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLA Från musiklärarens perspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag och utformar musikundervisning till stöd för elevers lärande. Teori: De teoretiska perspektiv som examensarbetet utgår från är ramfaktorteorin samt det teoretiska begreppet, den proximala utvecklingszonen av Vygotskij, ska vidare används i studien som analysverktyg utifrån resultat i undersökningen. LÄS MER
4. Inte bara att trycka på play : Det elektroniska digitala instrumentet och verksamma musiklärares inställning till datorns roll som ett musikinstrument på gymnasienivå.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Digitala verktyg och digital kompetens är återkommande begrepp i de senaste läroplanerna för gymnasieskola och grundskola. Från Skolverkets sida likställs de digitala verktygen med mer traditionella instrument. LÄS MER
5. Musical Instrument Recognition using the Scattering Transform
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Thanks to the advancement of technological progress in networking and signal processing, we can access a large amount of musical content. In order for users to search among these vast catalogs, they need to have access to music-related information beyond the pure digital music file. LÄS MER