Sökning: "direktmarknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade ordet direktmarknadsföring.

  1. 1. Marknadsföring för klädföretag : Ett ramverk för positiva attityder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Jack Svanholm; [2023]
    Nyckelord :Reklam sociala medier; reklam e-post och sms; konsumenters attityder till reklam; word of mouth; klädindustrin; marknadsföringskanaler;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka marknadsföringskanalers attraktivitet i klädindustrin och se vilka kanaler som unga vuxna föredrar, samt vilka faktorer som kan utnyttjas inom dessa marknadsföringskanaler för att göra dem så tilltalande som möjligt till målgruppen. Undersökningen utgår från ett kundperspektiv och undersöker kanaltyperna sociala medier, digital direktmarknadsföring samt word of mouth. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkas konsumenter av kreditmarknadsföring i sociala medier? : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Joanna Kauppi; [2022]
    Nyckelord :Yngre konsumenter; Krediter; Konsumtionskrediter; Samlingslån; Sociala medier;  Influencers; Personifierad direktmarknadsföring;

    Sammanfattning : De senaste tio åren har svenskarnas skuldsättning till följd av konsumtionskrediter tredubblats (Sveriges Konsumenter 2021). Samtidigt lägger kreditbolagen allt mer pengar på marknadsföring. Sedan 2010 har finanssektorns investeringar i marknadsföring ökat med cirka 423 procent enligt Kantar Sifo Reklammätningar (Resumé Insikt 2021). LÄS MER

  3. 3. Rättslig grund för behandling av personuppgifter vid direktmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Sara Milenkovska; [2020]
    Nyckelord :GDPR; Marknadsföring; Personuppgifter; Intresseavvägning; Berättigat intresse; Integritet; Rättslig grund; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Personal data has an inherent commercial value and can be seen as an asset that generates revenue and competitive advantages. It is important that individuals receive the necessary protection for their personal data so that it is not used or processed in ways that are not legally compatible. LÄS MER

  4. 4. Digital direktmarknadsföring och personlig integritet : En obeaktad gråzon?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sandro Pettersson Thorell; Fredrik Björkman; [2020]
    Nyckelord :Digital direct marketing; Privacy; Personal integrity; Social media marketing; Big data; Surveillance capitalism.; Digital direktmarknadsföring; Direktmarknadsföring; Sociala medier; Personlig integritet; Integritetsintrång; Big data; Övervakningskapitalism.;

    Sammanfattning : I takt med en tilltagande användning av internet och teknologiska enheter har tillgången till användargenererad data om individer ökat. Denna personliga data kan, genom fenomen som Big Data, vidare exploateras av företag som grund för att utforma och anpassa marknadsföring i linje med konsumenters individuella preferensmönster. LÄS MER

  5. 5. Förföljd av reklam? - En utredning om skyddet mot individanpassad onlinereklam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Maria Bergström; [2019]
    Nyckelord :rättsvetenskap; förmögenhetsrätt; marknadsföringsrätt; individanpassad reklam; dataskydd; konsumentskydd; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har lett till ett nytt marknadsföringslandskap där näringsidkare i allt större utsträckning använder sig av information om konsumenten för att skapa reklam på individnivå. Genom analys av olika typer av data som enskilda lämnar ifrån sig på den digitala och/eller fysiska marknaden kan företag identifiera potentiella konsumenter och målinrikta sin reklam. LÄS MER