Sökning: "diskursanalys OCH diagnos"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden diskursanalys OCH diagnos.

  1. 1. Diagnos: Utländsk bakgrund?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Martinsson; Ulla Westerberg; [2022-10-13]
    Nyckelord :utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om hur olika yrkesgrupper i skolan talar om elever med utländsk bakgrund och särskilt stöd. Elever med utländsk bakgrund uppnår enligt rapporter från Skolverket sämre skolresultat än elever med svensk bakgrund. LÄS MER

  2. 2. Professionens makt : En kritisk diskursanalys om normalitet, avvikelse och tolkningsföreträde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Philip Ternström; [2022]
    Nyckelord :Avvikelse; kritisk diskursanalys; litteraturstudie; neuropsykiatrisk diskurs; normalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ternström, Philip (2022). Professionens makt: en kritisk diskursanalys om tolkningsföreträde, normalitet och avvikelse. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Den hotade kvinnligheten eller om konsten att stävja en kropp. Diskurser om klimakteriet i svensk media 2019.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Maria Rolin; [2022]
    Nyckelord :klimakteriet; menopaus; diskursanalys; Sverige; Foucault; Johannisson; medieanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : År 2019 slår svensk media rekord i antal rapporteringar om klimakteriet. Men när det gäller hur klimakteriet ska definieras eller hur länge det pågår, går experternas åsikter isär. Enligt WHO och Socialstyrelsen är klimakteriebesvär en diagnos, som graderas utifrån 11 olika symptom av psykisk och fysisk karaktär. LÄS MER

  4. 4. ”Nu är det skitjobbigt!” : en diskursanalys av hur specialpedagoger skapar mening kring arbetet med skolproblematiska beteenden, dess orsaker och lösningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Paulsson; [2021]
    Nyckelord :skola; elever; lärare; normer; problemskapande beteende; problembeteende; utåtagerande beteende; affektutbrott; EBD; SEBD; störande beteende; lågaffektivt bemötande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur specialpedagoger skapar mening kring arbetet med skolproblematiskt beteende, dess orsaker och lösningar. Via kriterieurval valdes sex specialpedagoger ut vars erfarenheter på olika sätt kompletterade varandra. De arbetade i fem kommuner utspridda över Sverige. LÄS MER

  5. 5. "Varför säga person? Alla vet väl att det är en person redan" : En kritisk diskursanalys av personbenämningspraktiker vid kommunikation om autism/asperger (ASD) och bipolär diagnos

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Sandra Vilppala; [2021]
    Nyckelord :Personbenämningar; person först-språket; inkluderande språk; kritisk diskursanalys; legitimeringsanalys; stigmateori; identitet; stigma; benämningsmakt; tolkningsföreträde;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med den här undersökningen är att studera olika gruppers personbenämningspraktiker när det gäller kommunikation om autism/asperger (ASD) och bipolär diagnos. Det avgränsade syftet är att undersöka person först-språkets position i förhållande till andra personbenämningar. LÄS MER