Sökning: "diskursanalys OCH diagnos"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden diskursanalys OCH diagnos.
1. Diagnos: Utländsk bakgrund?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Vår studie handlar om hur olika yrkesgrupper i skolan talar om elever med utländsk bakgrund och särskilt stöd. Elever med utländsk bakgrund uppnår enligt rapporter från Skolverket sämre skolresultat än elever med svensk bakgrund. LÄS MER
2. Professionens makt : En kritisk diskursanalys om normalitet, avvikelse och tolkningsföreträde
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ternström, Philip (2022). Professionens makt: en kritisk diskursanalys om tolkningsföreträde, normalitet och avvikelse. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
3. Den hotade kvinnligheten eller om konsten att stävja en kropp. Diskurser om klimakteriet i svensk media 2019.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : År 2019 slår svensk media rekord i antal rapporteringar om klimakteriet. Men när det gäller hur klimakteriet ska definieras eller hur länge det pågår, går experternas åsikter isär. Enligt WHO och Socialstyrelsen är klimakteriebesvär en diagnos, som graderas utifrån 11 olika symptom av psykisk och fysisk karaktär. LÄS MER
4. ”Nu är det skitjobbigt!” : en diskursanalys av hur specialpedagoger skapar mening kring arbetet med skolproblematiska beteenden, dess orsaker och lösningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur specialpedagoger skapar mening kring arbetet med skolproblematiskt beteende, dess orsaker och lösningar. Via kriterieurval valdes sex specialpedagoger ut vars erfarenheter på olika sätt kompletterade varandra. De arbetade i fem kommuner utspridda över Sverige. LÄS MER
5. "Varför säga person? Alla vet väl att det är en person redan" : En kritisk diskursanalys av personbenämningspraktiker vid kommunikation om autism/asperger (ASD) och bipolär diagnos
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : Det övergripande syftet med den här undersökningen är att studera olika gruppers personbenämningspraktiker när det gäller kommunikation om autism/asperger (ASD) och bipolär diagnos. Det avgränsade syftet är att undersöka person först-språkets position i förhållande till andra personbenämningar. LÄS MER