Sökning: "diskussionsfrågor svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden diskussionsfrågor svenska.

  1. 1. Analys av allsidiga antologier : En komparativ studie av fyra litteraturantologier för gymnasieutbildningen i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anton Engwers; [2021]
    Nyckelord :antologi; litteraturdidaktik; litteraturkanondebatt; läromedelanalys;

    Sammanfattning : För den som undervisar i litteratur i dagens skola kan det vara en stor utmaning att välja vilka texter eleverna ska arbeta med, med tanke på alla skönlitterära verk som finns att ta del av. Till lärarens hjälp finns det flera olika läromedel som denne kan använda sig av, b.la. litteraturantologier. LÄS MER

  2. 2. Samtala om texten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rasmus Ekstedt; [2018]
    Nyckelord :litteraturläsning; litterär kompetens; samtalsfrågor; styrning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur läsning av litteratur styrs genom samtals- och diskussionsfrågor. Analysen gjordes utifrån en lärobok till gymnasiekursen svenska 2, Svenska Impulser 2. LÄS MER

  3. 3. Gentrifiering - Ett användbart diskussionsunderlag i arbetet med källkritik och elevers kritiska förhållningsätt till omvärlden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Alexander Svensson; [2016-02-09]
    Nyckelord :gentrification; research; Eric; Clark; Robert; Beauregard; educational; tool; source; criticism; criticial; attitude; Gentrifiering; arbetarområden;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt fenomenet gentrifiering. Gentrifiering är den process där tidigare arbetarområden förvandlas till mer eftertraktade områden då en annan typ av människor lockas dit. LÄS MER

  4. 4. Att läsa sig till förståelse : Litteraturläsning och litteratursamtal som verktyg i arbetet för mellanmänsklig förståelse

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Nilsson-Tysklind; [2012]
    Nyckelord :pedagogik; utbildningsvetenskap; svenska; skönlitteratur; litteraturundervisning; värdegrund; mellanmänsklig förståelse; interkulturell förståelse;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar arbetet med läroplanens värdegrund inom svenskämnet. Mer specifikt berör uppsatsen de frågor i värdegrunden som har att göra med empati, inlevelse och mellanmänsklig förståelse inom den delen av svenskämnet som handlar om undervisning i skönlitteratur. LÄS MER

  5. 5. Bland filmtips och datorspelshjältar : En undersökning av bildmediers funktion i två nyutgivna läroböcker i svenska för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sanna Svensson; [2011]
    Nyckelord :läroböcker; bildmedier; media literacy; det vidgade textbegreppet; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur olika bildmedier berörs och vilken funktion de fyller i läroböckerna BRUS#02 och Svenska impulser 2 i ämnet svenska för gymnasiet. De frågor jag utgått från är följande: Hur behandlas olika bildmedier, såsom bilder, film, tv-serier och dator-/tv-spel, i läroböckerna?I vilka sammanhang hänvisas det till bildmedier? Vilken funktion fyller bildmedier i läroböckerna? Hur kommenteras läroböckernas bilder i texten? Bildmedier berörs framför allt genom olika uppgifter eller frågor till eleven, som kopplas till den text eller det tema som läroboken behandlar. LÄS MER