Sökning: "drama and theater teacher"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden drama and theater teacher.

  1. 1. Vad innebär det att vara teaterlärare? : - Tre tidigare teaterlärare berättar om sina erfarenheter som lärare på ett estetiskt program med inriktning teater.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carl Michael Karlsson; [2018]
    Nyckelord :theater education; drama and theater; drama and theater teacher; upper secondary school; narrative.; teaterundervisning; drama och teater; drama- och teaterlärare; gymnasieskolan; narrativ.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vad tre tidigare teaterlärare berättar om sin lärarroll på ett estetiskt program med inriktning teater. Uppsatsen utgår från två forskningsfrågor: vilka teman framträder i teaterlärarnas yrkesberättelser när det gäller deras lärarprofession? samt vilka utmaningar och möjligheter återkommer i teaterlärarnas yrkesberättelser? Teoretiska utgångspunkter i uppsatsen har varit narrativ teori, samt socialkonstruktionism. LÄS MER

  2. 2. Design i fysisk gestaltning - Design in embodied communication

    Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Offesson Jimmy; [2013]
    Nyckelord :Drama education; Embodied communication; Applied theater; Multimodality; Social semiotices; Applied drama;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur fysisk gestaltning i pedagogiskt drama formas under ett lärotillfälle i skolmiljö. Studien använder sig av ett socialsemiotiskt synsätt och en multimodal ansats för att undersöka eleven som utövare av fysisk gestaltning. LÄS MER

  3. 3. Leka med erfarenheten : En studie av dramaledares hantverkskunnande

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Sofia Balic; [2012]
    Nyckelord :drama; dramapedagogik; pedagogiskt drama; dramapedagog; dramalärare; yrkeskunnande; hantverkskunnande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ge en bild av hantverkskunnande i dramaledarskap och beskriva erfarna dramaledares expertis. Med en kvalitativ ansats och med en deskriptiv fallstudie som metod kombineras litteraturstudier med deltagande observation samt intervjuer. LÄS MER