Sökning: "drama och sagor"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden drama och sagor.
1. Pedagogiskt drama somarbetsmetod : En intervjustudie om fyra lärares uppfattning avpedagogiskt drama i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie belyser fyra lärares uppfattning om pedagogiskt drama somundervisningsmetod. Syftet är att genom intervjuer av fyra lärare i grundskolanundersöka hur dessa lärare menar att de använder sig av drama i sinundervisning, samt vilka förmågor och kunskaper som kan utvecklas genomdet arbetssättet. LÄS MER
2. Empati i förskolan : Förskollärares uppfattningar kring hur de arbetar för att stötta utvecklingen av barns empatiska förmåga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Empati är en grundläggande mänsklig förmåga där vi kan känna med andra. När vi delar andras lidande vill vi också att lidandet ska upphöra. Förskolan är en viktig arena där många barn möts och spenderar en stor del av sin tid. LÄS MER
3. Drama som redskap i skrivundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vilka dramametoder lärare använder i sin skrivundervisning. Vidare är syftet med studien att undersöka vad de medverkande lärarna menar med utveckling av berättande texter samt om de anser att drama kan påverka elevernas utveckling inom andra områden än skrivandet av berättande texter. LÄS MER
4. Drama i relation till värdegrunden : En intervjustudie om värdegrund- och dramaarbete på förskolor i Sverige
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Alla förskolor i Sverige har en gemensam läroplan som beskriver en värdegrund som ska vara grund i den dagliga verksamheten men hur arbetet ska gå till benämns inte. Drama är en metod som har visat positiva effekter och kan därför vara ett sätt för det praktiska arbetet med värdegrunden (Szecsi, 2008). LÄS MER
5. En magisk dörr till sagans värld : "Mellan saga, böcker och lek kanske inte steget är så stort egentligen"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien var att studera förskollärarnas beskrivningar av hur deras arbete med sagor påverkar barnens aktiviteter i förskolan och på fritiden. Frågeställningarna är; hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns lek? Hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns språk? Vilka olika arbetssätt väljer förskollärarna utifrån sagor? Hur beskriver förskollärarna samarbetet med föräldrarna kring sagor? I studien har den teoretiska utgångspunkten varit sociokulturellt perspektiv med Vygotskij som förespråkare och vad begreppet litteracitet innebär för barns språk. LÄS MER