Sökning: "dramatization"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet dramatization.

  1. 1. Humor i musikklassrummet : En diskursanalytisk studie om hur musiklärare använder humor som retorisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2023]
    Nyckelord :humor; the music classroom; discourse psychology; rhetorical resource; video- based observation; humor; musikklassrummet; diskurspsykologi; retorisk resurs; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur humor används i musikklassrummet på estetiska programmet i gymnasiet. Förhoppningen är att bidra till en ökad medvetenhet och djupare förståelse för vilken roll humor spelar i samspelet mellan lärare och elever, hur det kan användas som retorisk resurs i musikundervisningen och diskutera vilken påverkan det har för elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  2. 2. Tragic Tales of ‘Victims’ and ‘Villains’ – A Study on Narratives and Emotions in Danish Rape Trials

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Kristine Louise Kristensen; [2023]
    Nyckelord :narrative; trial; rape; emotion; genres; story characters; rape myths; court ethnography; Law and Political Science; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Given the fact that rape is difficult to prove in court and trials primarily are based on the defendant’s word against the plaintiff’s, it becomes highly significant to study the narratives about rape presented in criminal trials. This thesis is an ethnographic-inspired study conduct-ed in Danish courts from January to May 2023. LÄS MER

  3. 3. Prestationsångest och nervositet i sångundervisning : En studie om sångpedagogers sätt att arbeta med prestationsångest och nervositet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Katariina Valli; [2023]
    Nyckelord :Performance anxiety; anxiety; stage fright; nervousness; socio-cultural perspective; community of praxis; Prestationsångest; ångest; scenskräck; nervositet; sångpedagog; sociokulturellt perspektiv; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : This study examines how singing teachers experience students' nervousness and performance anxiety, what physical and intellectual tools they use to work with it and how they have learned to deal with students' nervousness and performance anxiety. The profession of a vocal coach is a socio-cultural profession – they learn from each other, from their students and through individual studies and education. LÄS MER

  4. 4. I barnbokens värld - vägar in i barnboken och vidare ut i världen. : Förskollärares didaktiska resonemang och pedagogiska arbete med att levandegöra barnboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Persson Fredin; Natalie Österberg; [2023]
    Nyckelord :Play world; play pedagogy; imaginary worlds; play; children s book.; Lekvärld; lekpedagogik; föreställningsvärldar; lek; barnbok.;

    Sammanfattning : I denna studie vill vi bidra med kunskap om hur man kan använda barnboken som redskap i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med att levandegöra barnböcker i förskolemiljön. LÄS MER

  5. 5. Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia : The Production of Subjectivity and Commodification

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Engelska

    Författare :Branko Ladan; [2023]
    Nyckelord :Neoliberalism; The Buddha of Suburbia; Michel Foucault; Fredric Jameson; Literature;

    Sammanfattning : This essay aims to analyze the main characters of Hanif Kureishi’s The Buddha of Suburbia. The main characters embark on a metaphorical journey against a backdrop of turbulent socio-political changes in 1970s Britain, ending with the emergence of neoliberalism and the rise of Margaret Thatcher. LÄS MER