Sökning: "dual utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden dual utbildning.

  1. 1. Artificial Intelligence-driven web development and agile project management using OpenAI API and GPT technology : A detailed report on technical integration and implementation of GPT models in CMS with API and agile web development for quality user-centered AI chat service experience

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Damjan Tosic; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; OpenAI API; WordPress; artificial intelligence; web development; user interface; chat service; agile project management; prompt engineering;

    Sammanfattning : This graduation report explores the integration of Artificial Intelligence (AI) tools, specifically OpenAI's Generative Pre-trained Transformer (GPT) technology, into web development processes using WordPress (WP) for developing a AI-driven chat service. The focus of the project is on ImagineX AB, a private company that offers the educational service ChatGPT Utbildning aimed at teaching professionals to effectively utilize ChatGPT. LÄS MER

  2. 2. Komplexiteten i fritidslärarens profession : En kvalitativ studie om den dubbla kompetensen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Svensson; Jessica Weckman; Ellie Wicktorsson; [2023]
    Nyckelord :Dual competence; leisure time teacher; practical-esthetic subject; Dubbel kompetens; lärare i fritidshem; praktiskestetiskt ämne;

    Sammanfattning : Inledning Studien belyser den dubbla kompetensen som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ges i sin utbildning, vilket vidare ger lärarna behörighet att undervisa i ett praktiskestetiskt ämne samt fritidshemmets verksamhet. Tidigare studier har visat att den dubbla kompetensen kan vara ett hjälpmedel i både skolan och fritidshemmet, men det kan också innebära svårigheter eftersom många lärare i fritidshem under skoldagen arbetar som resurs i klass i stället för att undervisa i sitt praktisk-estetiska ämne. LÄS MER

  3. 3. Easing the transition from block-based programming in education : Comparing two ways of transitioning from block-based to text-based programming and an alternative way to solve the transition problem

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Joakim Abdinur Iusuf; Edvin Nordling; [2023]
    Nyckelord :Block-based programming; Block-based languages; Text-based programming; Text-based languages; One-way transition environments; Dual-modality environments; Hybrid environments; Blockly; BlockPy; Blockly Games; Blockbaserad programmering; Blockbaserade språk; Textbaserad programmering; Textbaserade språk; One-way transition miljöer; Dual-modality miljöer; Hybrid miljöer; Blockly; BlockPy; Blockly Games;

    Sammanfattning : Many learners find the transition from block-based programming to text-based programming difficult. Consequently, research has investigated how block-based languages support learners when making the transition to text-based programming. LÄS MER

  4. 4. Intranationella migrationserfarenheter bland simmare på riksidrottsgymnasium under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Alexander Almeida Sundell; [2023]
    Nyckelord :Intra-national; migration; national; sports; high school; Covid-19; swimming; Bourdieu; Intra-nationell; migration; riksidrottsgymnasium; Covid-19; simning; Bourdieu;

    Sammanfattning : Atleter mellan 16-18 år migrerar allt oftare till andra orter inom Sveriges gränser med ambitionen att fortsätta sin idrottsliga karriär parallellt med gymnasiala studier, så som genom ett riksidrottsgymnasium [RIG]. En migration bland så unga atleter är dock en osäker investering och följs utifrån en migrationsaspekt utav flera anpassningssvårigheter samt psykologiska, psykosociala och akademiska utmaningar. LÄS MER

  5. 5. Balansen mellan de dubbla yrkesrollerna : Lärare i fritidshem och lärare i ett praktisk-estetiskt ämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Carlberg; Emma Jörgensen; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem; lärare i fritidshem; dubbla yrkesroller; socialkonstruktivismen;

    Sammanfattning : Utifrån utbildningen grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem med tillvalsämne får examinerade en dubbel yrkesroll. Det är en relativt ny utbildning vilket gör att det inte finns många som i dagens läge utövar båda yrkesrollerna. LÄS MER