Sökning: "dyslexi i samhället"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden dyslexi i samhället.

  1. 1. Multimodala texter och lässvårigheter : En litteraturstudie om hur multimodala texter kan påverka läsutveckling för elever med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Hardik Karia; Hampus Grindhage; [2023]
    Nyckelord :Multimodala texter; lässvårigheter; läsutveckling; läsförståelse; motivation;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie fokuserar på användningen av multimodala texter i årskurs F-3. Samhället blir alltmer effektivt i att identifiera specifika behov hos individer, till exempel behoven som kommer med diagnoser som dyslexi och språkstörning. LÄS MER

  2. 2. Dyslektiker användarupplevelser på webben : En kvalitativ studie om dyslektikers användarupplevelse på webben

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Maria Hansson; Ellinor Forselius; [2023]
    Nyckelord :Technology Acceptance Model; Dyslexi; Användarupplevelse; Tillgänglighet; Användbarhet;

    Sammanfattning : Världen blir bara mer och mer digitaliserad där interaktionen med webbplatser är nästan oundviklig i dagens samhälle. För att göra webbplatser tillgängliga finns WCAG´s riktlinjer för att inkludera fler individer, med eller utan funktionsvariation. LÄS MER

  3. 3. En känsla av otillräcklighet : Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lotta Sjöblom; Emma Östlund; [2023]
    Nyckelord :Dyslexi; läsundervisning; hjälpmedel; utmaningar; högstadiet; pedagogik;

    Sammanfattning : En känsla av otillräcklighet –Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9, är en studie som undersöker de undervisningsmetoder lärare använder när de undervisar elever med dyslexi och vilka utmaningar lärare ställs inför. Bakgrunden till studien är att elever med dyslexi kan ha lässvårigheter och det är av stor vikt att de får stödetde behöver i sin läsutveckling. LÄS MER

  4. 4. TILLGÄNGLIGHET FÖR DYSLEKTIKER OCH OFFENTLIGA E-TJÄNSTER : Tillgänglighetsanpassade heuristiker för User Experience Designers

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Bernerstedt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I takt med att samhället digitaliseras behöver den offentliga sektorn vara noggrann med att göra sina e-tjänster tillgängliga för alla. Medan vissa människor tjänar på att tjänster blir snabbare, mer bekväma och mindre kostsamma att ta del av riskerar människor med fysiska och kognitiva funktionsvariationer att utebliva från systemet om tillgängligheten inte är god. LÄS MER

  5. 5. Tillgänglighet för dyslektiker på svenska myndigheters hemsidor

    M1-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Therese Hedeblom; Rut Frisk; [2022]
    Nyckelord :Accessibility; dyslexia; WCAG; web design; Tillgänglighet; dyslexi; WCAG; webbdesign;

    Sammanfattning : Web accessibility is something that affects all public actors in society. In this research the focus is on dyslexic users and Swedish authorities and how they follow the guidelines according to WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). LÄS MER