Sökning: "dyslexi"

Visar resultat 1 - 5 av 635 uppsatser innehållade ordet dyslexi.

  1. 1. Automatisk lexikal textförenkling för personer med dyslexi : En anpassningsbar metod utifrån individers varierande språknivå

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Hanna Hugosson; [2024]
    Nyckelord :Lexikal förenkling; Dyslexi; textförenkling; automatiska synonymutbyten;

    Sammanfattning : För att kunna tillgängliggöra information till alla grupper i samhället behöver texter kun- na anpassas utifrån olika individers språkliga nivå. Idag används många gånger manu- ell textförenkling vilket är en väldigt resurskrävande metod. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi inte en självklarhet för lärare i grunskolan : Lärares erfarenheter av att möta elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i grunskolans tidigare åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Olsson; [2024]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; stöd; anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : All children have the right to an equitable education based on their different prerequisites.Schools should give all pupils the opportunity for a well-functioning education. Pupils whohave any form of reading and writing difficulties have the right to adaptation based on theirindividual needs and prerequisites. LÄS MER

  3. 3. Dyslexins Roll i Matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kubilay Avci; Rania Salem; [2024]
    Nyckelord :Dyslexi; förståelse; inlärningssvårigheter; matematik; matematiksvårigheter; problemlösningsuppgifter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en djupare förståelse av dyslexi och undersöka hur det påverkar elever i matematik, främst inom problemlösningsuppgifter. Den centrala frågeställningen som arbetet grundar sig på är “Hur dyslexi påverkar förmågan att förstå problemlösningsuppgifter i matematik?”. LÄS MER

  4. 4. ”Från att knappt ta sig igenom kurserna till att lyssna och hänga med i allting” : Hur Jönköping University kommunicerar tillgängligheten till talböcker - påverkar det hur studenter med läsnedsättningar upplever tillgången?

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Arvid Roos Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Audiobooks; Legimus; Power; Norms; Isolation; Deviations; Foucault; Qualitative analysis; Talböcker; Legimus; Makt; Normer; Utanförskap; Avvikelser; Foucault; Tematisk metod;

    Sammanfattning : För studenter på universitet och högskolor med funktionsnedsättningar i form av lässvårigheter, såsom till exempel dyslexi och ADHD, kan tillgången till kurslitteratur i form av talböcker innebära att de får samma möjlighet som övriga studenter att delta fullt ut i studierna och slutföra sina studier. I Sverige har studenter med funktionsnedsättningar på universitet och högskolor rätt till särskilt stöd under studierna, såsom att få kurslitteratur inläst i talboksformat. LÄS MER

  5. 5. Barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter och dyslexi : En studie i hur svenska förskolor arbetar preventivt för att upptäcka riskerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linus Lindström; [2023]
    Nyckelord :Dyslexi; enkätundersökning; fonologisk medvetenhet; förskola; läs- och skrivsvårigheter; screening; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Problem: Personal på förskolor kan uppleva osäkerhet och okunskap då det gäller att upptäcka de barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan.  Syftet: Enkätundersökningens syfte var att ta reda på hur förskolor i Sverige idag arbetar med att identifiera de barn som löper risk för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. LÄS MER