Sökning: "e-böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade ordet e-böcker.

  1. 1. Att växa upp i en digital värld : En experimentell studie om skillnaden på inlärning från e-böcker jämfört med traditionella böcker hos tvååriga barn

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sofia Engström; Evelina Krumm; [2023]
    Nyckelord :inlärning; e-böcker; deklarativt minne; verbal förmåga; digital media; joint media engagement; transfer deficit;

    Sammanfattning : Användandet av digital media hos små barn har ökat drastiskt de senaste åren, däribland läsning av e-böcker. Tidigare forskningsfynd är tvetydiga gällande effekterna på inlärning från e-böcker. LÄS MER

  2. 2. Den digitala bokens tidsålder : En diskursanalytisk undersökning av debatten om e- och ljudböcker i Biblioteksbladet under åren 2012–2020

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ingren Ahlman Sarah; [2023]
    Nyckelord :diskurs; diskursanalys; folkbibliotek; biblioteksdebatt; e-böcker; ljudböcker; digitala böcker; diskursteori;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse which themes, discourses and positions can be identified in the public e- and audiobook debate in the Swedish library journal Biblioteksbladet between the years 2012-2020. Using discourse analysis as methodological framework, various conflict areas have been sorted into economic, juridical, technical and accessibility related themes. LÄS MER

  3. 3. E-böcker som ett språkutvecklande verktyg : En intervjustudie som undersöker möjligheter och begränsningar med e-böcker utifrån förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maryam Allak; Rosemari Can; [2023]
    Nyckelord :E-böcker; förskollärare; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares arbete med e-böcker som ett språkutvecklande verktyg i undervisningen. Metodvalet för denna studie var semi-struktuerade intervjuer och resultatet analyserades utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Praktiskt taget samma sak : En studie om studenters informationspraktiker i tryckta och digitala bokformat

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Hjertzell; [2022]
    Nyckelord :Informationspraktiker; praktikteori; studenter; informationsanvändning; e-böcker; digitala böcker; tryckta böcker; kurslitteratur;

    Sammanfattning : Students' usage of print versus e-book formats has been a subject of interest for research since the e-book started gaining popularity. These studies tend to emphasise student preferences and the reasons behind them which has led to a fairly well explored subject around the world. LÄS MER

  5. 5. Utvecklas eller synliggörs barns modersmål i förskolan? : En kvalitativ studie om hur rektorer möjliggör utveckling av barns modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Andersson; Ellen Bjurman; [2022]
    Nyckelord :Modersmål; rektor; förskola; flerspråkig; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur rektorer i förskolan beskriver att de möjliggör utveckling av barns modersmål. På grund av att internationaliseringen ökar ställs högre krav på förskolorna då de bland annat förväntas att utveckla alla barns modersmål. LÄS MER