Sökning: "early childhood literacy"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden early childhood literacy.
1. Vi har en skrivhörna : Förskollärares reflektion kring utformningen av förskolans fysiska miljö med fokus på barns literacy
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att skapa kunskap kring förskollärares förståelse för förskolans fysiska miljö i relation till barns literacypraktiker. Detta görs genom att undersöka hur några förskollärare reflekterar kring utformningen av förskolans fysiska miljö med fokus på barns literacy. LÄS MER
2. Låt inte språket bli ett hinder : En intervjustudie om tidig upptäckt av språkliga svårigheter och om språkstimulerande arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Denna studie fokuserar på språkliga svårigheter i förskolan samt vikten av tidig upptäckt och adekvata stödinsatser i barns tidiga år. Studiens syfte var att beskriva och analysera förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om förutsättningar för upptäckt av språkliga svårigheter i förskolan, samt utformningen av förskolans arbetssätt för stimulans av barns språkutveckling, med särskilt fokus på språksvårigheter. LÄS MER
3. Rätt till utbildning? : En kvalitativ undersökning om kvinnors rätt och möjlighet till utbildning i Indien efter självständigheten
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Eleven women participated in this study: Two generations of women, one group born in the 1950´s- and 60´s, and the other group born between 1975-1990. They belong to two different social castes, the Schedule caste and the Brahmin. LÄS MER
4. Högläsningens språkliga samspel. En studie av samspelet mellan lärare, barn och bilderbok vid enskild litteraturläsning i förskolan.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studien syftade till att undersöka det språkliga, multimodala samspel som uppstod under upprepad enskild högläsning på en förskola. Studiedesignen var en videoobservationsstudie av enskild högläsning i förskolan, där 3 lärare och 6 barn medverkade vid sammanlagt 32 lästillfällen. LÄS MER
5. Alla familjers bibliotek? En fallstudie kring hur folkbiblioteken i Malmö stad görs tillgängliga för spädbarn med flerspråkiga familjer
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : The aim of this master thesis is to investigate how the public libraries in the city of Malmö in Sweden, work with and towards babies under the age of one and their parents, with a specific focus on multilingual families. We also aim to investigate the awareness amongst the librarians in their meeting with this group. LÄS MER