Sökning: "educational survey"

Visar resultat 1 - 5 av 724 uppsatser innehållade orden educational survey.

  1. 1. Redovisningsstudenters etiska ställningstagande och verkligt beteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sofie Byatt; Tatiana Uzan; [2024]
    Nyckelord :accounting; students; ethics; ethical stance; actual behavior; redovisning; studenter; etik; etiskt ställningstagande; verkligt beteende;

    Sammanfattning : Syfte: Den här undersökningen är utförd på en svensk högskola och syftar till att studera förhållanden mellan redovisningsstudenters inrapporterade etiska ställningstaganden och deras verkliga beteenden utifrån variablerna könstillhörighet, utbildningsnivå och ålder. Metod: Studien har utförts med en kvantitativ metod, där empiriinsamlingen har skett genom enkäter. LÄS MER

  2. 2. Transformerande ledarskap inom junior ishockey : Effekter av en intervention i behovsstödjande ledarskap mot junior ishockeyspelare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Victor Nordkvist; Simon Norlander; [2024]
    Nyckelord :Transformerande ledarskap; ledarskap; lagidrott; tränarlänkishockey;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med studien var att undersöka spelares uppfattning om deras ledares ledarskap inom SDT och framför allt om interpersonella beteenden, som är områden som ligger till grund för en behovsstödjande lärandemiljö och ett transformativt ledarskap och ifall deras uppfattning förändrades efter en intervention. De sex frågeställningar som var centrala för studien var: Kan en intervention inom transformativt ledarskap riktat mot tränare, förändra spelarnas uppfattning om deras tränares ledarskap inom 1) autonomistödjande (AS), 2) kompetensstödjande (KS), 3) tillhörighet (T), 4) autonomimotverkande (AM), 5) kompetensmotverkande (KM) och 6) tillhörighetmotverkande (TM)?  Metod: Metoden som vi använde oss av var en kvantitativ enkät samt ett utbildningstillfälle (intervention) med tränare. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i förändring : En Studie om Samhällskunskapslärares Uppfattning av Social Acceleration

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Måns Carlsvärd; [2024]
    Nyckelord :Survey study; social sciences teachers; educational practices; social acceleration; teaching methods; challenges; innovations; professional development; implications; rapidly changing educational environment; contemporary education.;

    Sammanfattning : This report is a survey study examining the educational practices of social sciences teachers,specifically addressing the phenomenon of social acceleration. Investigating teaching methods,challenges, and innovations, the study explores how educators adapt to the accelerated pace ofsocietal changes. LÄS MER

  4. 4. Sambandet mellan psykosocial arbetsmiljö, arbetsrelaterad stress och välmående : En kvantitativ studie kring välmående inom serviceyrken

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Madelene Garczyna; Felicia Patli; [2024]
    Nyckelord :Well-being; service occupations; work-related stress; psychosocial factors; work environment; stress.; Välmående; serviceyrken; arbetsrelaterad stress; psykosociala faktorer; arbetsmiljö; stress.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur arbetsmiljö och arbetsrelaterad stress påverkar välmående hos personer som är anställda inom serviceyrken. Detta gjordes genom en kvantitativ metod, en webbaserad enkätundersökning där delar av skalan QPS-Nordic (rollförväntningar, kontroll i arbetet, social interaktion, organisationskultur och samband mellan arbete och privatliv) användes. LÄS MER

  5. 5. Finns det en förskola för alla? : Förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Eldstedt; Fanny Engström; [2024]
    Nyckelord :approach; inclusion; preschool; special support; strategies; teacher; förhållningssätt; förskola; förskollärare; inkludering; strategier; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av barn i behov av särskilt stöd, samt hur de beskriver sitt arbete för att inkludera alla barn i förskolan. Studien har utgått från ett relationellt-, ett kategoriskt och ett dilemmaperspektiv på specialpedagogik. LÄS MER