Sökning: "egen reflektion om eget lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden egen reflektion om eget lärande.

  1. 1. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  2. 2. Den gäckande tydligheten : Lärprocesser för tydlighet i arbetslivet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jonas Kullberg; [2023]
    Nyckelord :Tydlighet; lärande; arbetsliv; transformativt lärande; roller; mål;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka lärprocesser som leder till att tydlighet uppstår hos individer i arbetslivet och vilka faktorer som främjar dessa processer. Tydlighet lyfts ofta fram som en viktig faktor för välbefinnande och prestation i arbetslivet, samtidigt som en ökande komplexitet inom och utanför organisationer gör att individen befinner sig i ett mer mångfacetterat sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Bemötandet är A och O -man kan göra stor skillnad med små medel En kvalitativ studie om specialpedagogens arbete för att implementera betydelsen av pedagogens förhållningssätt för barns utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Batistic; [2018]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; förskola; pedagoger; reflektion; relation; relationellt perspektiv; specialpedagog; systemteori;

    Sammanfattning : Författare: Batistic, Sandra (2018). Titel: Bemötandet är A och O -man kan göra stor skillnad med små medel. En kvalitativ studie om specialpedagogens arbete för att implementera betydelsen av pedagogens förhållningssätt för barns utveckling i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Skolutvecklingsarbete i praktik : En studie om hur insatser och stöd gynnar lärares vardagspraktik

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jussara Reis Andersson; [2017]
    Nyckelord :school development work; systematic quality work; teaching; school development; skolutvecklingsarbete; systematiskt kvalitetsarbete; undervisning; skolutveckling;

    Sammanfattning : Skolutvecklingsarbete görs bäst när det uppstår från skolans eget vardagliga arbete. Det hand-lar om att systematiskt arbeta med att förbättra den egna skolan genom lärande och reflektion-er, det vill säga förbättra skolans vardagspraktik med stöd av forskning. LÄS MER

  5. 5. Pedagogen och leken i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maral Mousapour; Anna Sörlin Fransson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka pedagogers förhållningssätt och på vilka sätt de ser på sin egendelaktighet till barns lek i i Reggio Emilia förskolor.Frågeställningar: 1. På vilket sätt ser pedagogerna sin egen delaktighet i leken? . Vilka förhållningssätt har pedagoger när det gäller lekens betydelse i förskolan? 3. LÄS MER