Sökning: "egennytta"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet egennytta.
1. Engagemang i online brand community : En kvalitativ studie om aktiva medlemmar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Studien syftar till att undersöka engagemang i ett online brand community (OBC) för att få en djupare förståelse för medlemmars engagemang i Sverige. Empirin samlades in genom en kvalitativ metod bestående av 13 semistrukturerade intervjuer med aktiva medlemmar. LÄS MER
2. The Pursuit of Less : En kvalitativ multimodal analys av hur modeföretaget Asket använder CSR-kommunikation för att skapa legitimitet
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : En bransch som associeras med bristande hållbarhet är modebranschen eftersom arbetskraft och naturresurser vanligtvis utnyttjas på ett icke hållbart sätt. Under 2000-talet har medvetenheten angående hållbarhet inom modeindustrin ökat. LÄS MER
3. What’s the name of the game?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: What’s the name of the game? – Om resultatjustering när mandaten står på spel – En kvantitativ analys om hur valcykeln påverkar resultatjusteringen i svenska kommuner. Seminariedatum: 2 Juni 2023 Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 hp Författare: Julia Jankovic, Mari-Ling Komber, Linnéa Petersson Handledare: Mattias Haraldsson Fem nyckelord: Resultatjustering, Kommunal redovisning, Valcykel, Reningsbad, Resultatutjämning Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om några samband förekommer mellan resultatjustering och valcykler i svenska kommuner för kommunalvalen under 2014 samt 2018. LÄS MER
4. Modekonsumenters perspektiv på produktinformation om hållbara produktattribut : hur egennytta och hållbara produktattribut kan förenas till positiva köpintentioner i en online-kontext.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syfte: Studien syftar till att förstå hur hållbara produktattribut kan verka i samklang eller kombineras med produktattribut som tillfredsställer konsumentens egennytta. Det möjliggörs genom kartläggning av vilken produktinformation om hållbara produktattribut som svenska modekonsumenter efterfrågar i digitala sammanhang för att kunna göra miljömedvetna val, och som då kan bidra med positiva köpintentioner. LÄS MER
5. Consumer’s choice, or is it?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Politisk konsumtion är en växande konsumentrörelse där individer konsumerar inte enbart för att maximera egennytta, utan även för att skapa godartad samhällelig förändring, lokalt som globalt. Den teoretiska debatten kring detta fenomen vilar på grunder såsom neoklassisk marknadsekonomi och idén om den suveräna konsumenten. LÄS MER