Sökning: "egenskaper på typsnitt"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden egenskaper på typsnitt.

  1. 1. Logotypdesign för att skapa Brand Attachment : En studie om konsumentens syn på vilka estetiska egenskaper en logotyp ska ha för att skapa brand attachment

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Doris Rörström; Alva Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand attachment; Logotypes; Elements of the logo; Brand attachment; Logotyper; Logotypens element;

    Sammanfattning : Today's rise of brands makes it increasingly difficult to differentiate on the market. Logos are seen as one of the main tools to express your business and are one of the first things consumers come into contact with. LÄS MER

  2. 2. Perception och trovärdighet : Relationen mellan designval och trovärdighet på en webbsida

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Alicia Strömmer; Oscar Norrman; [2020]
    Nyckelord :web design; trustworthiness; graphical design; perception; first impressions; cognitive science; webbdesign; trovärdighet; grafisk design; perception; första intryck; kognitionsvetenskap;

    Sammanfattning : I en värld där information delas på internet i en rasande takt har det blivit av allt större vikt att kunna avgöra om en webbsida är tillförlitlig eller inte. Vi gör ständigt bedömningar av webbsidor utifrån hur de ser ut, men vad är det som gör att vi väljer att lita på eller fördöma en webbsida efter bara några sekunder? Hur påverkar specifika designval upplevelsen av trovärdighet? Denna studie undersökte hur upplevelsen av trovärdighet påverkas av visuella egenskaper i en webbsidas grafiska design. LÄS MER

  3. 3. Tillit genom typsnitt - En undersökning av pålitliga typsnitt för varumärken på webben, utifrån kognitionsvetenskapliga teorier

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Lina Nordqvist; [2018]
    Nyckelord :Typsnitt; Typografi; Pålitlighet; Pålitliga typsnitt; egenskaper på typsnitt; Kognitionsvetenskap; Helvetica; Proxima Nova; Arial; Monopol; Roboto; Systembolaget; 1177 Vårdguiden;

    Sammanfattning : Pålitlighet och tillit identifieras som ett viktigt krav för att konsumenter skall lita på en webbplats. Typografi definieras som ett steg för att en webbplatts skall uppfattas som pålitlig. LÄS MER

  4. 4. Just my type of beer : - en kvalitativ fallstudie om typsnitts meningsskapande funktion

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Olivia Jonsson; Annica Olsson; [2017]
    Nyckelord :meningsskapande; representation; semiotik; semiotiska resurser; typografi;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Tidigare forskning inom typografi och typsnitt har fokuserat på dess läsbarhet, läslighet och igenkänning och har helt ignorerat typografi som ett kommunikativt meningsskapande verktyg. Ett typsnitts meningsskapande funktion är av relevans både för formgivare men också för personer som på något sätt arbetar med text och ord. LÄS MER

  5. 5. Jakten på den perfekta sportbehån : En studie om produktkategorisering utefter fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :MAJA PAPPINEN; EMMA FERDINIUS; STINA GÖRANSSON; [2014]
    Nyckelord :Produktkommunikation; produktkategorisering; sportbehå; bröst; byst; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att redogöra hur en produktkategorisering för sportbehåar kan genomföras, samt hur dess produktkommunikation kan utformas för material i butik. Undersökningen bygger på en kvantitativ metod, där främst en enkätundersökning och konkurrentanalys ligger i fokus. LÄS MER