Sökning: "ekonomi gymnasie"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden ekonomi gymnasie.

  1. 1. Samhällsekonomi, privatekonomi eller något annat? : Vad är det för innehåll som gymnasielärarna väljer att fokusera på inom ekonomidelen av samhällskunskapsämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Oja Gustaf; [2023]
    Nyckelord :Social studies teacher; economics education; content focus; teacher focus; interview; upper secondary schoo; Samhällskunskapslärare; ekonomiundervisning; innehållsfokus; lärarfokus; intervjuer; gymnasie;

    Sammanfattning : The study was conducted in Norrbottens County. The purpose with the study was to examine which way social studie teachers interpret and convert economy education. LÄS MER

  2. 2. Är gymnasiet och högskolan två parallella världar? : En undersökning om gymnasielärares och högskolelärares förväntningar på kunskaper och färdigheter hos elever och studenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Julia Hallsäter; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Mitt intresse för övergången från gymnasium till högre studier väcktes på en lokal skolkonferens där gymnasie- och universitetslärare diskuterade ämnet. En artikel i Lärarnas tidning, Skolverkets rapport från 2005 med titeln Väl förberedd? och rapporter om nyblivna studenters kunskaper i början av sina högre studier i såväl Sverige som andra länder visade att det här är en världsomspännande diskussion. LÄS MER

  3. 3. Lärarens dubbla uppdrag  inom Ekonomiprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anna Antonsson; [2015]
    Nyckelord :upper secondary school alignment economy; democratic values; desire of learning; joint influence in learning; democratic values; democratic; democracy; dialectical development; dialectic; mediating methods; decision-making; the deliberative dialogue; the principle of openness in the deliberative dialogue; the teacher s dual role; dual mission; mediating practices; influencing the education in form and content; Achievement goal theory; Beslutsprocesser; deliberativa samtalet; demokrati; demokratisk; demokratiska värden; Dialektik; dialog; Ekonomi; Ekonomiprogrammet; Elevaktivitet; Grundprincipen offentlighet i det deliberativa samtalet; Gut feeling; Gymnasie; Lärarens dubbla uppdrag; Magkänsla; Medierande metoder; Påverka utbildningen till form och innehåll; Uppgiftsorienterad pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärarens dubbla uppdrag inom gymnasieskolans ekonomiprogram och är ännu en studie som visar på att uppgiftsorienterat/elevaktivt förhållningssätt ger läraren förutsättning att uppfylla Skollagens båda uppdrag, att ge eleverna kunskaper och demokratiska värden, samt känna lust i lärandet samtidigt. Utgångspunkt är Skollagen och Skolverkets texter. LÄS MER

  4. 4. De ekonomiska resursernas betydelse : En kvalitativ studie om hur gymnasierektorer uppfattar användandet, uppdelningen och betydelsen utav de ekonomiska resurserna i gymnasieskolan för lärare och elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Henrik Petersson; [2011]
    Nyckelord :ekonomi; resurs; brist; gymnasie; rektor; lärare; elev; använda; uppdelning; betydelse;

    Sammanfattning : .... LÄS MER